Het Digitale politiebureau krijgt vorm
DP past in de doelstelling van Andere Overheid die voorziet in 65 procent online dienstverlening, en is in de geest van de aanbevelingen van de Stuurgroep Evaluatie Politie, beter bekend als de commissie Leemhuis, die de politie tot een concern wilde omvormen.
In de visie van de hoofdcommissarissen is het ook de taak van de politie om te signaleren en te adviseren op gebied van veiligheid. Een digitaal bureau is bij uitstek een laagdrempelig platform waar burgers en politie geregionaliseerd en zelfs gepersonaliseerd informatie kunnen uitwisselen.
Contouren
In die werkgroep zit ook Armando Jongejan, procescoördinator Intake bij Politie Noord-Holland Noord, die met Henk van Zwam, waarnemend korpschef bij Gelderland-Zuid, de eerste contouren van het DP schetste voor een gezamenlijk IT-afstudeerproject aan de Universiteit van Amsterdam.
De site moet de band met de burger inniger maken, aldus Jongejan. “Samen verantwoordelijk voor de veiligheid. Die burger kan zich straks bijvoorbeeld abonneren op een nieuwsbrief waarin hij direct betrokken wordt bij actuele gebeurtenissen: ‘Heeft u wellicht één van de overvallers herkend?’, Tips tegen inbraak.” Omgekeerd moet het voor de burger mogelijk worden om digitale foto’s of video opnames, bijvoorbeeld van een misdrijf of een verkeersongeval, via het Digitale Politiebureau in te sturen. “Nu kunnen wij niets met digitale opnames omdat onze bedrijfsprocessen daar niet op zijn ingericht. Die beelden willen we ook zonodig direct kunnen doorzetten naar de agent op straat.” De eerste pilots –Mobiel Blauw- waarbij agenten via een PDA direct toegang hebben tot informatie en direct informatie toegestuurd kunnen krijgen draaien onder andere in Amsterdam.
Aangifte via internet
Aangifte doen via internet is al enige tijd mogelijk voor zeven delicten, van winkeldiefstal tot auto-inbraak: goed voor ongeveer 50 procent van alle aangiften. Dat aantal moet omhoog naar dertig verschillende delicten waarmee 80 procent van de aangiften digitaal mogelijk is. Digitaal aangifte doen is populair: volgens cijfers van het Nederlands Politie Instituut (NPI) werd vorig jaar 166.000 keer online aangifte gedaan. “Die aangifte verdwijnt nu nog in een black-box; de burger heeft geen idee wat er mee gebeurt. De nieuwe site moet via ‘track & trace’, een zaakvolgsysteem, inzichtelijk maken in welke fase een aangifte is.” De politieregio’s Noord-Holland Noord en Gelderland-Zuid starten binnenkort een pilot met track & trace.
Overigens wordt er al aan de bouwstenen gewerkt. Zo kan de burger in de politieregio Noord-Holland Noord binnenkort niet-spoedeisende meldingen doen via een e-formulier - door het ICTU-programma eFormulieren ontwikkelde interactieve formulieren op basis van XML die straks onder andere gekoppeld kunnen worden aan landelijke voorzieningen als BSN en DigiD. De nieuwe site moet ook de samenwerking in de keten -het OM, de reclassering, hulpverlening en de gemeente- faciliteren.
Of het DP een volgende versie wordt van de bestaande site politie.nl of een geheel nieuw concept is nog niet beslist, maar volgens Jongejan moet ‘vanaf scratch worden begonnen om een toekomstvaste site te maken die bovendien ook toegankelijk is voor mindervaliden, zoals slechtzienden.’
Geen besparing
Het DP is niet bedoeld om besparingen te realiseren, benadrukt Jongejan.
“Wellicht dat er een enkel weinig bezocht bureau dicht kan, maar dat is niet het uitgangspunt. Het DP dient als een extra kanaal voor meer service en uitgebreidere dienstverlening.” De kosten van de invoering in technische zin zijn door een extern bureau begroot op 10 miljoen euro.
In de voorziening tot samenwerking (VTS) Politie Nederland zijn deze zomer het Concern Informatiemanagement Politie (CIP), het ICT-Service Centrum Politie, Justitie en Veiligheid (ISC) en het NPI ondergebracht. Deze shared service organisatie gaat –onder andere- centrale ICT-diensten leveren. Inmiddels zijn alle politielocaties aangesloten op een landelijk netwerk -de Nutsvoorziening-, is het aantal rekencentra teruggebracht van een kleine dertig naar zeven en worden tachtig applicaties centraal aangeboden. Uiteindelijk moet VTS één informatiehuishouding voor de hele politie realiseren. Ook het digitale bureau moet bij VTS in beheer komen.
Uitwisseling data
De gebruikers van BPS, XPOL en Genesys, de drie bij de korpsen in gebruik zijnde basisregistratiesystemen waartussen tot voor kort geen bestanden konden worden uitgewisseld, kunnen inmiddels met de tool BlueView bij elkaar in de systemen kijken. De komende jaren wordt landelijk gestandaardiseerd op XPOL, onder de noemer Basisvoorziening Handhaving. Een Basisvoorziening Opsporing moet landelijk in 2007 zijn geïmplementeerd. In de Strategische Visie op Politieel ICT beleid komt ‘innovatie’ pas in 2008 aan de orde. Niet mee eens, zegt Jongejan. “Bij de inrichting van het Digitale Politiebureau moet van meet af aan het innovatieve karakter van de elektronische dienstverlening worden meegenomen. Dus het DP moet gebruik maken van DigiD, van het BurgerServiceNummer en koppeling aan de basisregisters.” Jongejan denkt dat hiervoor intensief samengewerkt moet worden met ICTU. Wellicht in een gezamenlijk programma ePolitie.