HRM-afdelingen kunnen zonder papier
Automatisering heeft de laatste jaren voor HRM-administraties veel veranderd. Iedere HRM-afdeling gebruikt tegenwoordig een personeelsinformatiesysteem. Momenteel werken veel organisaties aan de invoering van recordmanagementsystemen, om te komen tot volledig geautomatiseerde processen en elektronische dossiers. Hiermee hopen HRM-organisaties op termijn van hun papierstromen af te komen.
Het invoeren van elektronische personeelsdossiers lukt veel organisaties wel.
Het invoeren van elektronische personeelsdossiers lukt veel organisaties wel.
Maar vrijwel niet één organisatie slaagt erin om daadwerkelijk de stap tot elektronische processen te zetten en het papieren origineel weg te gooien. De juridische bewijslast is het grote struikelblok. Het traditionele beeld is dat in een rechtszaak nog steeds een fysiek document met handtekening nodig is.
Het is goed om vóór het ontwerpen van het recordsmanagementsysteem een discussie te voeren over de zin en onzin van het bewaren van papieren HRM-documenten. Als dit goed wordt gedaan, kunnen digitale documenten zonder twijfel de papieren documenten vervangen.