Hyperion vecht tegen spreadsheets en bedrijfseigen infrastructuur
De noodzaak die bedrijven ervaren om meer grip te krijgen op wat er binnen hun bedrijf gebeurt is dan ook niet aan deze bedrijven voorbijgegaan. ‘Corporate performance management’ (CPM) is het antwoord, of, zoals Hyperion het noemt, business performance management. Godfrey Sullivan, sinds deze zomer CEO van Hyperion, mag net als zijn tegenhangers bij de drie grote concurrenten graag doen alsof zijn bedrijf het principe heeft uitgevonden. Maar een feit blijft wel dat Hyperion nog steeds drijft op klanten die met zijn software hoofdzakelijk hun financiële consolidatie en planning uitvoeren. "We gaan er vanuit dat business performance management zowel financiën als de overige kanten van de bedrijfsvoering beslaat. Het merendeel van onze klanten zit inderdaad nog in die financiële business. Maar we zijn succesvol aan de operationele kant." Sparse en dense Het nieuwe product Essbase 7X is aangepast om met name buiten de financiële afdeling zijn werk te doen. Hyperion maakt daarbij onderscheid tussen ‘sparse’ (verspreide) data en ‘dense’ (dicht op elkaar) data. "Het voordeel van 7X is de mogelijkheid sparse data in grote datasets te verwerken. Daar kun je bij afdelingen als verkoop en productie beter mee uit de voeten. Daar zitten de grote datasets. Bij financiën ging het altijd om dense data, dus rijen en kolommen. Maar aan de operationele kant zit je met bijvoorbeeld klantendatabases met veel lege velden, waar rijen en kolommen niet zo netjes bij elkaar zijn op te tellen. We hebben onze software geleerd wat het moet negeren, zodat het alleen calculeert op basis van waar het naar moet kijken. Dergelijke innovatie helpt ons uit die financiële hoek te komen." De verbreding van het aanbod is natuurlijk ook door overnames te realiseren en Hyperion heeft zich daarin niet onbetuigd gelaten. "De overname van Brio vorig jaar was daarin belangrijk. We hadden een oplossing nodig voor rechttoe-rechtaan rapportage. We hadden een OEM-relatie met Crystal Decisions, maar we moesten ons eigen ontwikkel-lot bepalen. Dat is natuurlijk ook een manier om uit de financiële hoek te komen. We gingen van 6000 naar 9000 klanten. We hebben nu honderden universitaire klanten die we eerst niet hadden." Sullivan laat voor het gemak maar even onvermeld dat Crystal Decisions is overgenomen door het Franse Business Objects. En dat is maar één van de consolidatieslagen in de BI-branche. Die consolidatie heeft geleid tot vier leveranciers die qua omvang aan elkaar gewaagd zijn - met elk een omzet van rond de 700 miljoen dollar - en die inhoudelijk steeds meer naar elkaar toe schuiven. Cognos maakte onlangs bekend Frango te willen overnemen, een leverancier van software voor financiële consolidatie, precies datgene waar Hyperion zijn wortels heeft. Sullivan ontkent overigens de andere drie leveranciers (Cognos, Business Objects en SAS Institute) vaak tegen te komen en ook dat de verschillen onderling klein beginnen te worden. "Cognos en Business Objects hebben verschillende visies. Cognos heeft vooral onze roadmap gevolgd. Business Objects heeft niet de applicatiekant gekozen maar wil meer horizontaal zijn." Arbitrair onderscheid Het onderscheid tussen enerzijds applicaties en anderzijds ‘het platform’ waar BI-leveranciers over spreken is overigens vaak arbitrair. Voor de onderlinge integratie van de onderdelen van hun aanbod doen de leveranciers gewoon een beroep op de standaard-infrastructuur van bijvoorbeeld IBM (WebSphere), BEA (WebLogic) of SAP (NetWeaver). Maar dat is lang niet voldoende om werkelijk zicht te houden op wat er in een bedrijf gebeurt, aldus Sullivan. "NetWeaver, WebSphere en WebLogic lossen beslist niet alle connectivity-kwesties voor je op. Je moet altijd nog extra werk verrichten, wil je een goede data-integratie realiseren." SAP is bedrijfseigen Sullivan noemt als meest uitgesproken voorbeeld SAP. "Ze publiceren de tabellenstructuur voor hun Business Warehouse niet [het data warehouse van SAP, red.]. Ze maken het zo moeilijk mogelijk voor ieder ander dan SAP om die gegevens erin en eruit te krijgen. Je moet extra werk doen, bij hun clubs zitten en extra betalen om maar bij die data te kunnen. SAP is wat dat betreft de meest bedrijfseigen leverancier. Onze klanten neigen ernaar dingen van onze software te vragen, die informatie uit meerdere bronnen vergt, meestal databases bij applicaties van verschillende leveranciers. Je analytische systeem moet dus dicht op die bronnen zitten, anders werkt de analyse niet. Er zijn vaak meer datawarehouses, waar je ook compatible mee moet zijn. Maar de ERP-leveranciers hebben nu eenmaal een zelfzuchtige agenda. Er is altijd meer werk te doen." Hyperion heeft onlangs zijn dataconnector voor SAP geïntroduceerd. Gevecht tegen spreadsheet Waar Sullivan het meest tegen zegt te vechten is het gebruik van spreadsheets, die overal in het bedrijf opduiken, maar onderling nauwelijks aan elkaar gerelateerd lijken te worden. "Bij een server-applicatie is het formaat consistent, net als de informatie en de bedrijfsregels, de doorbelasting en de toewijzingslogica. Je kunt niet hebben dat mensen achter een bureau zeggen ‘ik denk dat ik de overhead maar op een andere manier doorbelast’. Het gaat er niet om of je een Excel-spreadsheet als interface gebruikt, maar dat je een centrale manier hebt om je financiën bij te houden." Hyperion levert een plug-in waarmee Excel-spreadsheets aan zijn platfornm is te koppelen. "Maar buiten de financiële afdeling is de spreadsheet nog onze grootste concurrent. Niet het gebruik van Excel is het probleem, maar het gebruik van Excel voor waar het niet voor bedoeld is. Een eenduidige versie van de waarheid is belangrijk, maar is niet te realiseren als operationele afdelingen hun eigen losse spreadsheets als informatiebron hanteren."