ICT-projecten falen ‘beschamend’ vaak
Vooral de realisatie van in- en verkoopsystemen blijkt moeilijk, evenals planningsystemen en toepassingen voor relatiemanagement, die in 15 procent van de gevallen falen. De belangrijkste vormen van falen zijn dat de systemen functioneel niet aan de verwachtingen voldoen of te laat worden opgeleverd. Deze twee frustraties verklaren tezamen meer dan de helft van de mislukkingen. Ongeveer één op zeven projecten loopt wat betreft de kosten uit de hand. Volgens Jacob Verschuur, onderzoeksleider en directeur ICT leadership bij E&Y, mislukken er meer projecten dan een jaar geleden. Opvallend is het grote aantal falende bedrijfskritische ICT-projecten. Zo mislukte de laatste twee jaar in 95.000 Nederlandse bedrijven de implementatie van financiële en boekhoudsystemen. Hetzelfde gold in meer dan 41.000 bedrijven voor systeemmigratie en voor migratie van Office-applicaties in ruim 47.000 bedrijven. Ernst & Young telt daarbij alleen eenmansbedrijven niet mee. Verschuur waarschuwt dat de gevolgen van de krakkemikkige uitvoering van bedrijfskritische ICT-projecten ernstig kunnen zijn. Hij spreekt van "schrikbarende aantallen voor de continuïteit van het Nederlandse bedrijfsleven" en beoordeelt de gang van zaken als "anno 2006 beschamend, voor de ICT-professie". Als verzachtende omstandigheid voor de magere succesratio wijst hij op de ‘jaarlijks toenemende mate van integratie en complexiteit’: "Dat betekent steeds meer betrokkenheid en inzet van meer mensen. Daarmee neemt ook de kans op haperingen toe."