Overslaan en naar de inhoud gaan

ICTroom balanceert op snijvlak van ICT en facilitaire diensten

ICTroom werd begin 2001 opgericht, middenin de ICT-depressie, maar groeide zonder onderbreking tot een omzet van 4,8 miljoen euro in 2005 en 17 medewerkers. Het bedrijf heeft de aard van de opdrachten zien veranderen. Oprichter Honoré du Puy, die ICTroom samen met Sander Nieuwmeijer startte, zegt: “In het begin werden we vaak ingeschakeld voor het leveren van componenten. Tegenwoordig leveren we het hele scala aan diensten, consultancy en projecten rond datacenters.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

” Bij consulting kan gedacht worden aan het samenstellen van een programma van eisen, een sitescan en een risicoanalyse. Bij projecten gaat het bijvoorbeeld om upgrades, nieuwbouw en het verzorgen van migratietrajecten of outsourcing. De prestaties van het datacenter, zoals capaciteit en uptime, worden per geval vastgelegd in servicelevel agreements volgens het ITIL-raamwerk. Du Puy: “Er is een trend merkbaar dat organisaties steeds vaker behoefte hebben aan turnkey-projecten, zoals voorgeschreven door de projectmethode Prince2. Die all-inbenadering lijkt afgekeken van de olie-industrie.”
Met zijn aanbod opereert ICTroom op het snijvlak van de competenties van de facilitaire dienst binnen organisaties en de ICT-afdeling. Du Puy: “Aan de ene kant nemen we werk over van de facilitaire dienst, maar onze klanten zijn de ICT-afdelingen”. Een gevolg is dat de machtsverhoudingen binnen organisaties door het verschijnen van turnkey datacenters zullen veranderen. “De zeggenschap over de budgetten zal waarschijnlijk verschuiven van de facilitaire diensten naar de ICT. De ICT-afdeling krijgt een zwaardere stem in het kapittel.” Het gaat overigens niet om geheel nieuwe budgetten, stelt Du Puy. “Het geld wordt al uitgegeven, maar het kan op een slimmere manier.”

Grote klanten
Tot de klanten van ICTroom behoren grote organisaties, zoals het ministerie van defensie, Robeco en de Hogeschool IN Holland. ICTroom is vol vertrouwen over de toekomst, onder meer omdat de ICT-markt in zijn geheel weer groeit. De omvang van de Nederlandse markt voor lifecyclemanagement schat Du Puy op 1,5 miljard euro. “Die schatting betreft het bouwen van datacenters. Daarbij kun je 30 procent optellen voor het onderhoud.” ICTroom denkt in zijn markt een leidende positie te kunnen innemen, mede omdat het bedrijf vooralsnog geen echte concurrenten tegenkomt die een vergelijkbare verzameling diensten leveren. De relatief lage omzet vertekent het beeld enigszins, stelt Du Puy, omdat veel toeleveranciers aan ICTroom direct naar de klanten van het bedrijf factureren. De hoogte van de winst wil ICTroom vooralsnog niet prijsgeven. Wel maakt het bedrijf bekend dat het resultaat van 2005 naar 2006 is verdubbeld.

Kapitaalintensief
Lifecyclemanagement voor datacenters is een kapitaalintensieve activiteit. Zo vereist het ontwerpen en in de lucht houden van een datacenter diverse soorten technische knowhow, van installatie en systeemintegratie tot en met het leveren van dieselgeneratoren voor de noodstroomvoorziening. Het inrichten van een managed room vereist meestal een stevige voorfinanciering, omdat het in alle gevallen om hoogwaardig maatwerk gaat. Du Puy merkt op dat ICTroom ook geregeld een innovatie introduceert om de eisen van een complex datacenter te voldoen. Zo heeft het bedrijf de zogenoemde ‘cooling alley’ ontwikkeld, waarbij een verzameling opslagmedia in een gekoelde ruimte wordt ondergebracht in de vorm van een steeg. ICTroom wil in de toekomst een eigen gebouw kunnen inrichten om zijn klanten een virtueel datacenter te kunnen aanbieden, dat volledig door ICTroom wordt beheerd.
ICTroom ziet grote kansen in het buitenland, omdat ook daar de markt nog braak ligt. Du Puy: “We vinden nauwelijks vergelijkbare proposities in het buitenland.” Het kapitaalintensieve karakter van de activiteiten vormt echter aanleiding voor het bedrijf om een beursnotering te zoeken. Naast additionele marketing, brengt vooral het voorfinancieren van de datacenters een financieringsbehoefte met zich mee. ICTroom hoopt met een beursgang enkele tientallen miljoenen euro’s op te halen.
De venture capital-wereld bleek voor ICTroom niet de juiste route. Du Puy: “De venture capital-maatschappijen bleken voor ons te weinig toegevoegde waarde te hebben. Ze konden ons uitgebreid ondersteunen bij het ondernemen, maar juist op dat vlak hadden we genoeg ervaring in huis.” Interessanter leek de nieuwe beurs Alternext, die minder zware noteringseisen stelt dan Euronext. Alternext stelt als belangrijkste voorwaarden voor een notering dat een bedrijf drie jaar bestaat en winst maakt. ICTroom is momenteel in gesprek met acht mogelijke ‘listing sponsors’. Het gaat daarbij om banken, die het bedrijf bij zijn beursnotering kunnen begeleiden. Voor de beursgang voeren zij een boekenonderzoek uit, terwijl na de notering hun taak bestaat uit het verzorgen van de handel in het aandeel. Bij de selectie van de listing sponsor let Du Puy vooral op de vaardigheid van de bank om de markt van ICTroom te helpen analyseren.

Uitstraling
Naast het op te halen werkkapitaal is ook de uitstraling van de beursgang van belang. Du Puy: “De beursgang vergroot de naamsbekendheid en de transparantie van een notering draagt bij aan de geloofwaardigheid van ons bedrijf.” Du Puy hoopt het voorbereiding van de beursnotering in het voorjaar van 2007 afgerond te hebben. Hoe ICTroom de expansie naar het buitenland vorm gaat geven is echter nog niet duidelijk. “Mogelijk doen we het volledig autonoom, maar ook een constructie via partners en resellers is mogelijk. Hoe dat proces er precies zal uitzien, is nog onduidelijk. Het hangt vooral af van de vraag welke samenwerkingsverbanden we met buitenlandse partners kunnen sluiten.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in