Overslaan en naar de inhoud gaan

IDC: ‘IT-landschap over tien jaar onherkenbaar’

De IT-wereld is zich al een paar jaar aan het herstellen van de derde grote dip in zijn geschiedenis, betoogde IDC-onderzoeksdirecteur John Gantz in Parijs, maar opgelucht ademhalen is er niet bij, waarschuwt hij. “Het slechte nieuws is dat veel bedrijven de komende periode niet zullen overleven, net als gebeurde na de komst van het mainframe en van de pc.” Hij denkt aan softwarebedrijven die niet op tijd klaar zijn voor het software-als-service-tijdperk.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock


Maar ook gebruikers moeten opletten. Een hele reeks technologische verstoringen zorgt dat bedrijven in hun ICT-benadering flink wat veranderingen moeten aanbrengen. Het samenvloeien van het telefonienetwerk en het internet levert bijvoorbeeld een ander soort netwerk op, met nieuwe apparaten die er gebruik van maken. Innovatieve toepassingen en de toename van het aantal contactpunten ‘aan de rand van het netwerk’ zullen het netwerkverkeer en de benodigde opslag exponentieel doen toenemen. Het aantal internettransacties en gerelateerde online-sessies zal de komende 10 jaar waarschijnlijk vervijftigvoudigen.
IDC’s redenering is simpel: het aantal pc’s op het internet groeit nog gestaag, maar het aantal overige apparaten en apparaatjes die gebruik maken van dat grote internetwerk schiet de lucht in. VoIP-telefoons, RFID- en GPS-systemen, gebouwen, auto’s, camera’s, speelgoed, tv’s en allerlei nog te bedenken gadgets zullen zeer frequent online zijn. Het traditionele download-gerichte internetverkeer krijgt gezelschap van interactief verkeer waarbij de uploadbehoefte even groot is als de downloadbehoefte.

Interactie
De vraag is of directeuren en IT-managers van bedrijven daar veel last van zullen hebben. Gantz is daarvan overtuigd. “Bedrijven zullen netwerken en systemen opzetten om klanten en/of employees te laten interacteren en daardoor komt er veel meer verkeer van de cliëntkant dan van de server. De pieken worden ook onvoorspelbaarder en hoger.” Daarbij komt dat het afbreken van de spreekwoordlijke silo’s de CEO’s en CIO’s opzadelt met de vraag van wie de gebouwde databases en softwarecomponenten zijn.
En dan komen daarbij ook nog de bestaande softwareontwikkelingen, zoals SOA, die voor veel bedrijven nog ver weg liggen. Analist Frank Gens haalt zelfs IDC’s eigen cijfers over de acceptatiegraad van SOA’s onderuit. Een kwart van de respondenten geeft aan al aan een SOA te werken, “maar het is waarschijnlijker dat dat in de buurt van de 12 procent ligt”. Wie rondliep op IDC’s IT Forum moet het zijn opgevallen dat de meeste aanwezigen Franse IT-managers waren, naast de talrijke IDC-medewerkers. Bij de Europese IT-professionals is de animo voor de bijeenkomst, waar leverancierspresentaties en paneldiscussies met leveranciers de boventoon voeren, kennelijk tanende.
Volgens Gantz was het aantal aanmeldingen even hoog als vorig jaar: 700. In de zaal zijn echter niet meer dan 300 bezoekers te tellen. Hij wijt dat niet aan het onvermogen een echt nieuw thema te vinden. “Het thema is eigenlijk redelijk constant. Je kunt de termen veranderen, maar het blijft gaan over productiviteit, innovatie, achterstand op de VS en opkomende concurrentie uit het oosten. Maar we zien wel veel meer mensen afkomen op onze thematische bijeenkomsten.”
De opzet van het IT Forum staat niet ter discussie; de sponsors blijven belangrijk. “We proberen er alleen voor te zorgen dat ze zich hier een beetje als opinieleider manifesteren.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in