Imago dienstverleners naar dieptepunt
Volgens Wout van der Wijk, directeur van Blauw Research, is de ICT-sector zelfs verworden ‘van een blitse beachboy tot een bebrilde pukkelige kleuter’. De sector mist volgens Van der Wijk elan en glans doordat innovatie en beloften ontbreken. "Het is een teken aan de wand dat de ICT-sector niet in het innovatieplatform is vertegenwoordigd." Van juli 2002 tot juni 2003 ondervroeg Blauw Research telefonisch en via internet 1072 ICT-managers en 454 zogeheten ‘business decision makers’ over de bekendheid, het imago en de voorkeurspositie van de belangrijkste ICT-bedrijven in Nederland. Uit het rapport blijkt dat het imago van de branche als geheel opnieuw is verslechterd. Slechts 23 procent van de ondervraagde ICT-managers heeft een positief beeld van de sector. Van de ICT-beslissers had nog 19 procent een positief beeld van de sector, tegen 25 procent met een uitgesproken negatief beeld. De waardering van ICT-managers voor individuele dienstverleners liep met uitzondering van Centric en Ordina in alle gevallen terug, zo blijkt uit de ontwikkeling in de IB-jaarscore (het gewogen gemiddelde van de scores op veertien gemeten imagoaspecten). De daling in de waardering voor de bedrijven in de ICT-sector verbaast Fred Moerkerken niet. Hij is Consultancy Manager van Exact Industrie en aanwezig bij de presentatie van het rapport. "Het imago van deze sector kon toch ook niet anders dan omlaag. De verwachtingen zijn jarenlang te hooggespannen geweest." Amerikaans De grote Amerikaanse ICT-ondernemingen in Nederland kregen de hoogste rapportcijfers van ICT-managers en -beslissers. Producenten Cisco, HP, IBM, Dell en Oracle staan hoog genoteerd. Opvallend is dat in de ogen van de beslissers de imago’s van deze bedrijven bijna allemaal zijn verbeterd. Terwijl de cijfers die de ICT-managers aan de grote Amerikaanse bedrijven uitdeelden, bijna allemaal daalden vergeleken met vorig jaar. De waardering van ICT-managers voor de branche kwam uit op 6,6 op een schaal van 10. Vorig jaar was het 6,8. De beslissers gaven de branche een 6,4. Als het om de financiële performance gaat, doen de hardware- en softwarefabrikanten het ook beduidend beter dan de dienstverleners. Alle dienstverleners presteren volgens de ondervraagde ICT-beslissers onder het gemiddelde van 6,5. De producenten zitten er boven. Meest bekend ICT-dienstverlener Getronics kwam als het spontaan meest bekende Nederlandse ICT-bedrijf uit de bus. De oorzaak hiervan ligt volgens Blauw in de publiciteit rond het financiële debacle, dat tijdens de maanden waarin het onderzoek liep naar buiten kwam. Het inmiddels niet meer bestaande bedrijf CMG staat na IBM op de derde plaats qua spontane bekendheid. LogicaCMG, waar CMG in opging, heeft een spontane bekendheid van 2 procent onder de beslissers. PinkRoccade maakte als bekende bij zowel ICT-managers als -beslissers een flinke sprong en kwam op de vierde plaats te staan. CMG staat bovenaan de lijst als het om spontane bekendheid inzake ICT-consultancy onder de beslissers bij klanten gaat. Die beslissers zeggen als eerste Cap Gemini Ernst & Young te overwegen als partner voor ICT-consultancy, en CMG als tweede. LogicaCMG komt op die lijst niet voor. De verwachtingen van ICT-managers -en beslissers ten aanzien van de IT-bestedingen voor het komende jaar liggen dicht bij elkaar. 40 procent van de beslissers en 39 procent van de ICT-managers ziet de totale ICT-bestedingen volgend jaar stijgen. In het jaar 2000 lag dat percentage in beide groepen op 58 procent.