In het extreme aansluiten bij de klant
Eigenlijk werkt Concept7 meer voor de klanten van de klant, dan voor de eigen klant.
“Klinkt een beetje ingewikkeld maar we werken hier met de totale focus op de eindgebruiker.” Bij Concept7 worden websites en webshops gemaakt. Daarnaast geven ze usability advies, waarmee ze bestaande websites verbeteren.
Zeven jaar geleden begonnen vijf vrienden met Concept7 als internetbedrijf. In de loop van de tijd ontstond er een bedrijfs-filosofie waar een hele eigen werkwijze bij hoort. “Onze manier van werken is bijna een vorm van cognitieve psychologie. We bouwen hier niet zomaar sites en webshops vanuit de technische kennis die we in huis hebben. Drie jaar geleden hebben we een bewuste keuze gemaakt om ons te specialiseren in user experience. Voor ons betekent specialiseren ook vooral besluiten wat je niet wilt gaan doen! Door het stellen van kaders hebben we ons bedrijf een eigen gezicht geven”, aldus Klompsma. Het bouwen van gebruikersvriendelijke websites bekeken vanuit de eindgebruiker en usability advies bleven over als dienstenpakket van Concept7.
Momenteel heeft het bedrijf negen mensen in dienst. Niet allen hebben een ICT-opleiding gevolgd. Voor de eigenlijke bouw van de producten zijn er een aantal programmeurs en designers in dienst.
Methode
Als speerpunt van Concept7 merken Klompsma en Marcel Hagedoorn, tevens accountmanager bij het bedrijf, de user experience aan. “We trachten tot in het extreme aan te sluiten bij de eindgebruiker”, aldus Hagedoorn. Wanneer er een nieuwe klant binnenkomt en de offertes zijn ondertekend start er een eerste periode van besprekingen, tests en onderzoeken. “Eerst stellen we de uitgangspunten vast. Wat wil onze klant met de website die we voor ze gaan maken, wat is hun doelgroep, wie zijn dan die mensen, wat willen zij in een website, wat vinden ze aantrekkelijk? Allemaal zaken waar we ons op richten in deze brainstormsessies met de klant. We stellen in deze gesprekken ook de methodes vast waarmee we de doelgroep gaan onderzoeken. Hiervoor hebben we een aantal methodes, waaronder panelgesprekken met mensen uit de doelgroep. We leggen ze allerlei vragen voor die betrekking hebben op internetgebruik. Maar echt uniek is het werken met eyetracking.” Een monitor voorzien van een camera registreert exact de oogbewegingen van bezoekers op websites. Hierbij worden alle punten van een website aangemerkt waar iemand naar heeft gekeken. Daarnaast kunnen de mensen van Concept7 de volgorde van de bekeken punten ook zien en de intensiteit is ook opvraagbaar. Dus hoe lang keek een gebruiker naar een bepaald aspect op de site. “Deze gebruikerstesten zijn in ieder geval in Noord-Nederland uniek.”
De gebruikers die meedoen aan de test worden door Concept7 benaderd vanuit een eigen database of in samenwerking met uitzendbureaus. “Mensen mogen niet te vaak meedoen, omdat ze er dan al teveel vanaf weten en dus weten hoe welke site exact in elkaar zit. Zelf kunnen we in ons privé leven al helemaal niet meer objectief naar een site kijken.”
Trend
Het hele idee om de onderneming met deze visie te verweven komt volgens Hagendoorn voort uit de trends in de markt. “Allerlei producten worden steeds gebruikersvriendelijker gemaakt, denk aan auto’s, televisies noem het maar op. Waarom websites dan niet? In een split se-cond beoordeelt een bezoeker een site immers al positief of negatief. Bedrijven gaan hierdoor steeds meer gebruikersvriendelijk denken en hebben daarom meer en meer geld over voor een website. Er zijn natuurlijk legio jongens die op zolder thuis leuke en technisch prima websites bouwen, maar de gebruikersvriendelijkheid wordt al snel uit het oog verloren.”