Internetbrowsers niet handig in gebruik
Hij vroeg onder andere een aantal deelnemers alledaagse taken uit te voeren op het web. Zo moesten mensen een weekendje weg organiseren. Opvallend was op hoeveel verschillende manieren gebruikers dit aanpakten. Personen die gebruik maakten van hubs of ogenschijnlijk willekeurig heen en weer klikten bleken het succesvolst. Herder noemt dit een ‘oriënterende aanpak’ en door die manier van werken kan de gebruiker de informatie die hij vindt op waarde schatten. "Uit onze studie blijkt dat vooral interactieve diensten nauwelijks door de browsers worden ondersteund", schrijft Herder. "Om een reisschema opnieuw te bekijken, moet je nogmaals alle gegevens invoeren." Op dat punt laten het web en de browsers de internetgebruiker goed in de steek, vindt de promovendus. Oplossingen Hij pleit voor een aantal oplossingen. Zoekmachines zouden bezoekers kunnen ondersteunen door een specifieke ‘terugvindtoets’ aan te bieden. Bijvoorbeeld door alle gevolgde links, niet alleen de recente, visueel te markeren. De technieken die hij beschrijft om gebruikers te helpen bij het terugvinden van eerder gevonden informatie kunnen leiden tot privacyproblemen. Herder erkent deze problemen: "Vooral wanneer deze gegevens op een externe server staan - bijvoorbeeld bij Google - kan het tot problemen leiden", aldus de promovendus. In zijn proefschrift pleit Herder voor een aantal structurele verbeterpunten van de interface van het internet. Daarnaast roept hij op tot extra onderzoek naar hoe mensen internet gebruiken. Want dat zou wel eens heel anders kunnen zijn dan iedereen tot nog toe heeft aangenomen.