Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetbrowsers niet handig in gebruik

Ondanks de schijnbare eenvoud van webbrowsers als Firefox en Internet Explorer is het voor veel mensen erg moeilijk om bijvoorbeeld iets op te zoeken of online een weekendje Londen te boeken. Daarnaast blijkt het soms onmogelijk een eerder gevonden pagina terug te vinden. Dat blijkt uit onderzoek van Eelco Herder, waarop hij 13 april promoveerde.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Hij vroeg onder andere een aantal deelnemers alledaagse taken uit te voeren op het web. Zo moesten mensen een weekendje weg organiseren. Opvallend was op hoeveel verschillende manieren gebruikers dit aanpakten. Personen die gebruik maakten van hubs of ogenschijnlijk willekeurig heen en weer klikten bleken het succesvolst. Herder noemt dit een ‘oriënterende aanpak’ en door die manier van werken kan de gebruiker de informatie die hij vindt op waarde schatten. "Uit onze studie blijkt dat vooral interactieve diensten nauwelijks door de browsers worden ondersteund", schrijft Herder. "Om een reisschema opnieuw te bekijken, moet je nogmaals alle gegevens invoeren." Op dat punt laten het web en de browsers de internetgebruiker goed in de steek, vindt de promovendus. Oplossingen Hij pleit voor een aantal oplossingen. Zoekmachines zouden bezoekers kunnen ondersteunen door een specifieke ‘terugvindtoets’ aan te bieden. Bijvoorbeeld door alle gevolgde links, niet alleen de recente, visueel te markeren. De technieken die hij beschrijft om gebruikers te helpen bij het terugvinden van eerder gevonden informatie kunnen leiden tot privacyproblemen. Herder erkent deze problemen: "Vooral wanneer deze gegevens op een externe server staan - bijvoorbeeld bij Google - kan het tot problemen leiden", aldus de promovendus. In zijn proefschrift pleit Herder voor een aantal structurele verbeterpunten van de interface van het internet. Daarnaast roept hij op tot extra onderzoek naar hoe mensen internet gebruiken. Want dat zou wel eens heel anders kunnen zijn dan iedereen tot nog toe heeft aangenomen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in