IP-telefonie vraagt bijzonder toezicht

IP-telefonie (VoIP) en telefonie over DSL (VoDSL) zetten een aantal fundamenten van de traditionele telefonie op zijn kop, constateert Stratix. Zo worden nummerblokken voor het vaste net tot nog toe uitgegeven op basis van de geografische plek van de aansluiting. Daarnaast zijn voor mobiele telefonie duidelijk herkenbare nummerblokken gereserveerd. IP-telefonie heeft karakteristieken van beide. Een abonnee kan bijvoorbeeld zijn vaste IP-telefoon meenemen en op een andere plek, bijvoorbeeld in het buitenland, gebruiken zonder dat de dienstverlener dat merkt. Het is nu onduidelijk welk nummerplan gebruikt moet worden voor IP-telefonie. De aanbieders van IP-telefonie hebben verder veel meer keuze dan de traditionele telecombedrijven bij het inrichten van diensten. Die variëren van zeer laaggeprijsde abonnementen met weinig garantie wat betreft kwaliteit en beschikbaarheid tot volwaardige vervanging van PSTN-diensten. Als de huidige nummerreeksen ook voor IP-telefonie gebruikt worden, hebben abonnees geen idee welke prijs of kwaliteit zij kunnen verwachten bij een gesprek. Ook kunnen IP-telefonieaanbieders er voor kiezen niet een volledig pakket diensten aan te bieden. Dat zou kunnen leiden tot de situatie dat bijvoorbeeld alarmnummers niet per definitie overal bereikbaar zijn. Stratix signaleert dat deze markt nog erg onvolwassen is. Het is onduidelijk hoe KPN zich gaat opstellen ten opzichte van nieuwe toetreders. Ook de strategie van de laatstgenoemden is onbekend. Zowel startende bedrijven als grote multinationals kunnen zich op de nieuwe markt storten. De onderzoekers signaleren dat de gevestigde aanbieders met controle over het lokale aansluitnet veel macht hebben over nieuwkomers. Dat kan gemakkelijk leiden tot nieuwe mono- of oligopolies. Opta moet ervoor waken dat die situatie ontstaat. Y. Kooistra, directeur van IP-telefonieaanbieder Ritstele.com, beaamt dat KPN de dienst in een wurggreep heeft. De kosten die KPN in rekening brengt voor het gebruik van het aansluitnet stijgen bijvoorbeeld van 2,25 euro naar 9,89 euro per maand op het moment dat een consument zijn spraakabonnement bij KPN opzegt, maar zijn DSL-verbinding wil houden. "Die kosten worden toch in rekening gebracht bij de consument waardoor de prikkel om over te stappen naar een andere telecomaanbieder wegblijft." Volgens Hans Rietkerk van DSL- en ‘Spraak over DSL’-leverancier BBned is het goed dat Opta zich zo bezighoudt met de ontwikkeling zodat voorkomen kan worden dat de cowboys onder de nieuwkomers de sector een slechte naam geven. "Dat drijft de eindgebruikers maar terug naar KPN."