IT-lands
Voor de virusmakers moet dit een interessante uitdaging zijn. Een sociaal slimme virusmaker stelt zich de vraag: met welke korte boodschap kan ik zoveel mogelijk mensen verleiden? Dat is minder makkelijk dan je zou denken. Het is algemeen bekend wat mensen het meest prikkelt en nieuwsgierig maakt: seks. Dat is ook de reden waarom ontzettend veel reclame op een of andere manier een verwijzing naar seks bevat. Maar computergebruikers zijn op dit punt op hun hoede. De meeste seks op internet is ranzig; het is soms moeilijk sekssites weer te verlaten en als je er eenmaal eentje hebt bezocht krijg je vervolgens ongevraagd allerlei e-mail. Hoewel seks in de gewone reclame dus de grootste verleider is, zal een onderwerpregel met een al te expliciete verwijzing naar seks bij een virus niet goed werken. Wat werkt dan wel? Veel virusmakers proberen het met min of meer neutrale onderwerpregels, die suggereren dat zij reageren op een door jou gestuurd bericht. Dat levert onderwerpbeschrijvingen op als: Re: Administration, Re: Your details, Re: Hi Copy, Re: Your letter, Re: Thanks, Re: Test, Re: Hi, Re: Thank you, Re: Fin details, Re: Document, Re: Hello, Re: Information, Registration confirmation en Re: Order. Of de virussen met deze onderwerpbeschrijvingen succesvol zijn of zijn geweest, weet ik niet, maar erg indrukwekkend of fantasievol kun je die teksten niet noemen. Wat dat betreft hebben de makers van ‘Re: Nice pictures!’, ‘Re: Read it immediately’ en ‘Important message, do not show this to anyone!’ beter hun best gedaan. Waarom was het I-love-you-virus indertijd zo succesvol? Omdat het geen expliciete, maar een impliciete verwijzing naar seks bevatte. Als ik zelf een onderwerptekst bij een virus zou moeten verzinnen, zou ik ook iets dergelijks nemen. Ik zou niet kiezen voor een directe uitnodiging tot seks - daar trapt niemand meer in - maar ik zou een onderwerpbeschrijving nemen die de suggestie wekt dat je per ongeluk iets onder ogen krijgt dat niet voor jou bestemd is. Een bericht dat eigenlijk tussen twee overspelige collega’s had moeten blijven, bijvoorbeeld. Te denken valt aan teksten als: ‘dag lief, nog even en we kunnen samen weg’ of ‘jemig wat heb ik veel zin in je, kan bijna niet wachten’. Desnoods voeg je er een hoogfrequente naam aan toe. Als het technisch kan zou ik het eigenlijke virus vermommen als een foto met als naam bijvoorbeeld ‘hier een foto van ons samen’. Wellicht wordt u hier niet koud of warm van, maar als ik een aldus vermomd virus zou ontvangen, dan zouden mijn vingers jeuken. Reacties en aanvullingen naar e.sanders@wkths.nl