IT speelt hoofdrol in partnerkeuze KLM
De alliantie met Northwest Airlines heeft nooit geresulteerd in een goede integratie of degelijke koppeling van de systemen. "De systemen zijn nogal houtjetouwtje aan elkaar geknoopt," zegt Koster. Dat wil KLM in het nieuwe en veel ingrijpender samenwerkingsverband met British Airways of Air France voorkomen. Een goede koppeling van de systemen is cruciaal voor de ‘naadloze’ dienstverlening die samenwerkende luchtvaartmaatschappijen hun klanten willen bieden. In samen uitgevoerde vluchten, bagageafhandeling, maar bijvoorbeeld ook in het toekennen van frequent flyerpunten. ‘Inflexibel beest’ De ITuitdaging van de samenwerking ligt voor de luchtvaartmaatschappijen in de integratie van de meer dan dertig jaar oude kernsystemen voor reserveringen, boekingen en afhandeling van passagiers, geschreven in programmeertalen van de tweede generatie als Assembler, met een niet meer te achterhalen programmastructuur. Kyrl Acton, vicepresident Global Transportation EMEA van Unisys, jarenlang actief in de luchtvaartindustrie, karakteriseert deze kernsystemen als ‘inflexibele beesten die lang geleden zijn gebouwd’. "De logica van deze systemen is gebaseerd op een individuele transactie van een passagier, in plaats van een persoon, de klant. De basis is de PNR, de ‘passenger name record’ en daar is al het andere van afgeleid. Dat maakt de systeemkluwen ‘pretty messy’, omdat er allerlei gegevens rondgepompt moeten worden." British Airways heeft een systeem dat Babs heet, KLM gebruikt Corda voor de reserveringen en boekingen. De relatief jonge ‘revenue management’systemen, waarmee een optimale bezetting van vliegtuigen (stoelen en laadruim) tegen een zo hoog mogelijk rendement wordt nagestreefd, zitten om de kern heen en zullen naar verwachting niet al te grote problemen geven. Het door KLM gebruikte Odessey is enkele jaren oud en British Airways World Cargo schafte een maand geleden nog PROS O&D aan. Air France gebruikt Airmax van Sabre. "De aanpak van KLM is goed. Hoe eerder je de IT in de gesprekken betrekt, hoe beter", zegt Edo Koevoet, consultant bij AtosOrigin. "Het gevaar bestaat wel dat de druk op het sluiten van de deal zo groot wordt, dat ITissues toch na het sluiten van de deal moeten worden opgelost, met onvoorziene kosten en een moeizamere transitie tot gevolg."