Overslaan en naar de inhoud gaan

IT speelt hoofdrol in partnerkeuze KLM

"De ICT­implicaties vormen een kernpunt in de onderhandelingen over de vergaande samenwerking", zegt KLM­woordvoerder Bart Koster. Twee teams van KLM brengen met collega’s van British Airways en Air France de gevolgen van de samenwerking voor de IT in kaart. Koster: "Zo weten we vooraf welke slagen we qua ICT moeten maken om de ‘business case’ te realiseren."
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De alliantie met Northwest Airlines heeft nooit geresulteerd in een goede integratie of degelijke koppeling van de systemen. "De systemen zijn nogal houtje­touwtje aan elkaar geknoopt," zegt Koster. Dat wil KLM in het nieuwe en veel ingrijpender samenwerkingsverband met British Airways of Air France voorkomen. Een goede koppeling van de systemen is cruciaal voor de ‘naadloze’ dienstverlening die samenwerkende luchtvaartmaatschappijen hun klanten willen bieden. In samen uitgevoerde vluchten, bagageafhandeling, maar bijvoorbeeld ook in het toekennen van frequent flyer­punten. ‘Inflexibel beest’ De IT­uitdaging van de samenwerking ligt voor de luchtvaartmaatschappijen in de integratie van de meer dan dertig jaar oude kernsystemen voor reserveringen, boekingen en afhandeling van passagiers, geschreven in programmeertalen van de tweede generatie als Assembler, met een niet meer te achterhalen programma­structuur. Kyrl Acton, vice­president Global Transportation EMEA van Unisys, jarenlang actief in de luchtvaartindustrie, karakteriseert deze kernsystemen als ‘inflexibele beesten die lang geleden zijn gebouwd’. "De logica van deze systemen is gebaseerd op een individuele transactie van een passagier, in plaats van een persoon, de klant. De basis is de PNR, de ‘passenger name record’ en daar is al het andere van afgeleid. Dat maakt de systeemkluwen ‘pretty messy’, omdat er allerlei gegevens rondgepompt moeten worden." British Airways heeft een systeem dat Babs heet, KLM gebruikt Corda voor de reserveringen en boekingen. De relatief jonge ‘revenue management’­systemen, waarmee een optimale bezetting van vliegtuigen (stoelen en laadruim) tegen een zo hoog mogelijk rendement wordt nagestreefd, zitten om de kern heen en zullen naar verwachting niet al te grote problemen geven. Het door KLM gebruikte Odessey is enkele jaren oud en British Airways World Cargo schafte een maand geleden nog PROS O&D aan. Air France gebruikt Airmax van Sabre. "De aanpak van KLM is goed. Hoe eerder je de IT in de gesprekken betrekt, hoe beter", zegt Edo Koevoet, consultant bij AtosOrigin. "Het gevaar bestaat wel dat de druk op het sluiten van de deal zo groot wordt, dat IT­issues toch na het sluiten van de deal moeten worden opgelost, met onvoorziene kosten en een moeizamere transitie tot gevolg."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in