Overslaan en naar de inhoud gaan

iZito zoekt het in betere interface

Zoekresultaten genoeg, maar een goede zoekmachine is nog geen goede zoekinterface, zo redeneren de mensen achter iZito. "Er is gebleken dat mensen veel tijd besteden aan zoekmachines. Je komt vaak terug bij de resultatenpagina en daarbij ben je veel tijd kwijt met de ‘back’-knop en het openen en sluiten van vensters. Dat is geen lineair zoekgedrag", zegt Hans van den Berg, een van de twee oprichters van iZito.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

iZito probeert dat gedrag te ondervangen en werkt met een interface die in Flash is geschreven (door Oekraïense programmeurs) en dus de gelijknamige browser-plugin nodig heeft. De gebruiker zal moeten afleren de ‘back’-knop steeds aan te klikken. Alle resultaten kunnen binnen één Flash-venster gerangschikt, verder georganiseerd en bekeken worden. De Flash-oplossing onttrekt de bijbehorende URL’s aan het oog. Desgewenst kunnen gebruikers die links wel in een apart venster openen. Door de gevonden ‘links’ te ‘parkeren’ kunnen ze later ook nog eens snel teruggevonden worden. Zoekresultaten kunnen ook in meer kolommen op het scherm worden gezet, met het oog op de steeds groter wordende beeldschermen. Momenteel bevindt iZito zich nog in een drie maanden durende testfase. "We zijn nog aan het tunen", zegt Van den Berg. Een van de zaken waar nog aan wordt gesleuteld is de hoeveelheid gevonden links die in één keer naar de zoeker wordt gestuurd, waarbij de rest van de (doorgaans circa 120) zoekresultaten - afkomstig van Google, Yahoo!, Altavista, MSN, Teoma, Alltheweb, Wisenut en Kobala - tijdelijk op de iZito-server wordt bewaard. Komend najaar wordt de site volgens Van den Berg verder toegesneden op het gebruik van de menselijke intelligentie. iZito moet zijn investeringen gaan terugverdienen met gesponsorde resultaten, die bovenaan de lijst zullen verschijnen. Daartoe heeft het bedrijfje een overeenkomst gesloten met Overture, die advertentie-links onderbrengt bij zoekmachines. "Binnen een jaar hopen we de investeringen eruit te halen." Dat zal niet alleen in Nederland gebeuren maar over een paar weken ook in Groot-Brittannië en tezijnertijd op een.com-domein. Alleen de lokalisatie van de gesponsorde resultaten moet daarvoor aangepast worden.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in