iZito zoekt het in betere interface
iZito probeert dat gedrag te ondervangen en werkt met een interface die in Flash is geschreven (door Oekraïense programmeurs) en dus de gelijknamige browser-plugin nodig heeft. De gebruiker zal moeten afleren de ‘back’-knop steeds aan te klikken. Alle resultaten kunnen binnen één Flash-venster gerangschikt, verder georganiseerd en bekeken worden. De Flash-oplossing onttrekt de bijbehorende URL’s aan het oog. Desgewenst kunnen gebruikers die links wel in een apart venster openen. Door de gevonden ‘links’ te ‘parkeren’ kunnen ze later ook nog eens snel teruggevonden worden. Zoekresultaten kunnen ook in meer kolommen op het scherm worden gezet, met het oog op de steeds groter wordende beeldschermen. Momenteel bevindt iZito zich nog in een drie maanden durende testfase. "We zijn nog aan het tunen", zegt Van den Berg. Een van de zaken waar nog aan wordt gesleuteld is de hoeveelheid gevonden links die in één keer naar de zoeker wordt gestuurd, waarbij de rest van de (doorgaans circa 120) zoekresultaten - afkomstig van Google, Yahoo!, Altavista, MSN, Teoma, Alltheweb, Wisenut en Kobala - tijdelijk op de iZito-server wordt bewaard. Komend najaar wordt de site volgens Van den Berg verder toegesneden op het gebruik van de menselijke intelligentie. iZito moet zijn investeringen gaan terugverdienen met gesponsorde resultaten, die bovenaan de lijst zullen verschijnen. Daartoe heeft het bedrijfje een overeenkomst gesloten met Overture, die advertentie-links onderbrengt bij zoekmachines. "Binnen een jaar hopen we de investeringen eruit te halen." Dat zal niet alleen in Nederland gebeuren maar over een paar weken ook in Groot-Brittannië en tezijnertijd op een.com-domein. Alleen de lokalisatie van de gesponsorde resultaten moet daarvoor aangepast worden.