Japanse notebook-fabrikanten ambitieus
Het tij lijkt nu te keren doordat niet alleen in de Verenigde Staten de vraag naar notebooks stijgt, maar ook de Japanse markt begint op te krabbelen. De vier fabrikanten leggen in de productmix de nadruk op modellen die hoge prestaties leveren en rijkelijk zijn uitgerust met audio-visuele en netwerkvoorzieningen, meldt de Japanse zakenkrant Nihon Keizai Shimbun. Om de prognoses te kunnen halen, opende Toshiba dit voorjaar al een nieuwe fabriek in China met een productiecapaciteit van 750.000 stuks in het lopende jaar en van 2,4 miljoen notebooks in 2004/2005. Fujitsu breidt de capaciteit van een Japanse productievestiging uit terwijl NEC meer notebooks laat maken bij een Taiwanese 'original equipment manufacturer' (OEM) die in China fabriceert. Van het viertal denkt Toshiba 4,5 miljoen notebooks te kunnen verkopen, 14 procent meer dan afgelopen boekjaar. Fujitsu gaat uit van een groei met 17 procent tot 1,95 miljoen exemplaren terwijl NEC mikt op een toename van 8 procent. Sony valt wat uit te toon met een afzet die ongeveer gelijk blijft. (gke) Zie ook:Vraag naar notebooks en platte schermen stijgt - 3 juli 2003Prijskaartje zuinige laptop is nog hoog - AG nr. 21, 2003