Overslaan en naar de inhoud gaan

Jet-Net wil afrekenen met imagoprobleem technologie

In Jet-Net (Jongeren en Technologie Netwerk Nederland), dat op 1 januari 2003 van start ging, werken vijf Nederlandse multinationals (Akzo Nobel, DSM, Philips, Shell en Unilever) samen met twee ministeries (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en Economische Zaken) en andere belanghebbenden als de Stichting Weten en VNO-NCW. De looptijd van het project is vijf jaar en vergt een investering van 20 tot 25 miljoen euro.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het doel: aan middelbare scholieren laten zien hoe leuk, uitdagend en belangrijk techniek kan zijn. Dat is nodig, want techniek kampt met een hardnekkig imagoprobleem. Het aantal jongeren dat kiest voor een technische opleiding loopt steeds verder terug. De afgelopen tien jaar is op het Havo en VWO het aantal scholieren dat kiest voor het profiel Natuur en Techniek gehalveerd. Ter vergelijking: in een land als Ierland kiezen twee keer zoveel jongeren voor een toekomst in de techniek; in Zweden zelfs drie keer. Bedrijven krijgen dus steeds grotere problemen om goed opgeleide Nederlandse technici te vinden. Jet-Net moet daar verandering in brengen. De deelnemende bedrijven gaan samenwerkingsverbanden aan met scholen, die de mogelijkheid krijgen om hun leerlingen kennis te laten maken met de beroepspraktijk. Dat kan in de klas, met behulp van gastdocenten, of door bezoeken aan bedrijven. Vonk Vijftien leerlingen van het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven namen onlangs deel aan workshops in het Personal Care Institute van Philips. "Bij een paar sprong de vonk over", aldus Cisca Nijman, docente natuurkunde, scheikunde en algemene natuurwetenschappen. Als sectiehoofd ANW van het Lorentz Casimir Lyceum speelt zij een coördinerende rol in de Jet-Net-contacten met Philips. "Een uitstekend initiatief, dat de school van harte steunt. Voor leerlingen is het heel leuk om de beroepspraktijk te zien. Daar hebben ze behoefte aan, zo bleek uit het aantal aanmeldingen. We konden met dertien leerlingen bij Philips terecht, maar dat had een veelvoud kunnen zijn. Samen met Philips hebben we bekeken op welke manier we invulling zouden geven aan het project. Er zijn drie workshops georganiseerd in het Personal Care Institute, dat je de kweekvijver van nieuwe huishoudelijke producten mag noemen. De leerlingen mochten onder meer met meetapparatuur huidanalyses uitvoeren. De reacties waren enthousiast." Samenwerking Philips heeft inmiddels samenwerkingsverbanden met zeven scholen in de regio Eindhoven en met vier andere zijn er contacten. Gerard Jacobs is projectleider Jet-Net binnen het concern: "De insteek is niet wat goed is voor Philips, maar hoe we kunnen helpen om in de behoefte van de scholen te voorzien. We zeggen dus niet: ‘Luister eens, we hebben een leuke workshop over dit of dat. Het werkt andersom: de scholen zeggen waar ze behoefte aan hebben en samen zoeken we naar de beste oplossing. Je mag het bijna maatwerk noemen. Al proberen we projecten wel zo op te zetten, dat ze naderhand ook op andere scholen te gebruiken zijn." Een voorbeeld daarvan is mogelijk het volgende Jet-Net-initiatief voor de derdeklassers van het Lorentz Casimir Lyceum. Cisca Nijman: "Medewerkers van Philips komen in de klas vertellen over de ontwikkeling van LCD-schermpjes. De leerlingen mogen die vervolgens ook zelf maken. Op die manier breng je de techniek bij onze leerlingen op de stoep. Als dit project slaagt, kan het ook op andere scholen toegepast worden. Zo ontstaat een mooie wisselwerking tussen bedrijfsleven en scholen." Bèta Career Day Volgende maand, op 18 november, houdt Jet-Net in het Evoluon in Eindhoven de Bèta Career Day. Zo’n 450 middelbare scholieren uit heel Nederland worden dan verwacht voor een praktische kennismaking met techniek. De participanten presenteren zich aan de vijftig scholen die inmiddels bij Jet-Net zijn aangesloten. "Het is een goede manier om scholieren kennis te laten maken met techniek", vindt Cisca Nijman. "Dat is nodig, want ook op school zien wij de geringe aandacht voor techniek met lede ogen aan. Uiteindelijk kiezen maar weinig leerlingen voor een technische studie. Ongeveer de helft van de leerlingen die het natuurprofiel volgen (studierichting voor onder meer technische en medische vervolgopleidingen) gaat uiteindelijk een andere kant op. Die komen dus niet in technische of medische vakken terecht, terwijl ze wel de vooropleiding hebben. Dat is jammer. Volgens mij kampt techniek niet zozeer met een muf imago, maar worden de perspectieven lager ingeschat. Status en salaris wegen zwaarder, heb ik de indruk. Met hulp van Jet-Net kunnen we laten zien dat techniek in ieder geval leuk is en veel invloed heeft op ons dagelijks leven. De interesse is er best, maar die moet aangewakkerd worden."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in