Johan Arts
• Was: Director Industry Marketing MRO Software • Is: Vice President Industry Marketing MRO Software. • Promotie: Het is een stap omhoog, die ik interpreteer als een blijk van erkenning voor mijn werk. Ik ben in een hoger echelon van het management terechtgekomen. • Waarom: Ik heb binnen MRO Software het zogeheten Industry Solutions Program opgezet, waarmee de ‘asset management’-oplossing van MRO is toegespitst op vijf industriële markten als geneesmiddelen, petrochemie, energiebedrijven en transport. Het gaat daarbij om industriespecifieke functionele uitbreiding van het ‘asset management’-pakket, partnerrelaties, integratietrajecten met andere producten en het opstellen van ‘best practices’ voor elke industrie. Ik ben in september 2001 bij MRO en met het programma gestart, een jaar geleden vonden de eerste leveranties plaats, nu draait het programma op volle kracht. Recentelijk noemde de CEO van MRO Software het Industry Solutions Program één van de pijlers van het succes van MRO. We zijn er drie jaar geleden mee begonnen. Momenteel is het programma goed voor 20 procent van de omzet. • Hoe: Ik heb het concept niet bedacht, in de auto-industrie wordt het al langer gedaan. Voor MRO Software heb ik het concept uitgewerkt en ik heb het management ervan overtuigd dat het een goed idee is voor MRO. Ik gebruik graag de analogie van onweer: Je trekt als katalysator in zo’n proces de kracht uit de organisatie naar je toe, zodat iedereen op alle afdelingen mee gaat werken. • Voordeel: Ik heb een goede stap voorwaarts gemaakt. Als VP kom je in een andere beloningssystematiek, met een andere verhouding tussen vast en variabel. • Onderweg: Ik werk vanuit Nederland maar ben heel veel onderweg. In ben Platinum kaarthouder bij Flying Dutchman. Laatst stond ik aan de Balie in Boston en daar zei een mevrouw aan de balie: "Meneer Arts, bent u daar nu alweer!" Ik ben minimaal één maal per maand een week weg, plus een paar kortere trips in Europa. Ik zit wekelijks in het vliegtuig. Ik kom veel bij klanten en integratiepartners en ook op het hoofdkantoor van MRO in Bedford bij Boston. Het is weliswaar fysiek zwaar, maar daardoor inhoudelijk en internationaal gezien heel boeiend. • Gezin: Ik ben getrouwd en heb drie dochters. Mijn vrouw Frederiek is zelfstandig ondernemer. In Nederland zijn mijn werktijden heel flexibel. Ik heb een werkplek in het hoofdkantoor en in Nieuwegein waar onze Nederlandse verkoop- en serviceafdelingen ook zetelen. In Nederland zijn we met dertig mensen. Onze klanten zijn bijvoorbeeld Schiphol, BAM NBM Rail, BP en Vodafone. • Auto: Volvo V70 XC. • Blink uit in: Aandacht en respect voor mensen, dat heb ik geleerd toen ik twee jaar voor QAD in Azië werkte. In analytische zin dring ik graag door tot de kern van een probleem. Ik werk met open vizier. • Blink niet uit in: Ik ben geen held in details, daar moet ik extra aandacht aan geven. Ik kan geen muziek maken. • Misstap: Ik wil het niet als misstap kwalificeren, maar als een risicovolle stap die uiteindelijk goed afliep. Begin 2000 werkte ik voor QAD in de VS als Director Global Marketing. Ik besloot van baan te veranderen en kreeg de mogelijkheid om voor een internetbedrijf, Hologix, terug te gaan naar Nederland om daar de Europese organisatie op te tuigen. Maar na driekwart jaar werd het hele bedrijf binnen een week gesloten wegens gebrek aan funding. Gelukkig was dit nog voor de internet bubble barste en kon ik in de herfst van dat jaar aan de slag bij MRO Software. Hans van Solt • Leeftijd: 38 jaar • Van: Director van Sales bij Information Builders. • Naar: Sales director Benelux van de divisie Global Infrastructure Services (GIS) van Unisys. • Reden: Infrastructuur outsourcing blijkt mijn grote liefde te zijn. Ik had bij Information Builders mijn klus bijna geklaard en was toe aan iets nieuws. Vandaar dat ik er niet lang over na heb hoeven denken toen ik door een headhunter gevraagd werd voor deze functie. • Per: 1 april 2004. Ik heb mijn spullen ingeleverd bij Information Builders op 31 maart en ben gelijk de volgende dag hier aan de slag gegaan, omdat ze mij snel nodig hadden. • Waarom u: Ik voldeed precies aan het profiel om GIS beter op de kaart te zetten. Bovendien was er een goede klik tussen mij en Unisys. • Voordeel: Er is heel veel kennis binnen de organisatie en de mensen zijn heel gedreven. Iedereen weet dat er nog een wedstrijd te spelen is voordat er op de lauweren gerust kan worden. Bovendien vind ik het leuk dat er in een korte periode heel veel moet gebeuren. Ik was op zoek naar een baan waarbij ik moest duwen en trekken. • Nadeel: Ik moest wel een beetje wennen aan het in mijn ogen soms lage tempo waarin dingen gebeuren. Dat komt doordat het een heel goed georganiseerd bedrijf is. • Werkweek: Ik heb een hekel aan mensen die constant verkondigen dat ze minstens zestig uur per week werken. Maar eerlijk gezegd gaat het bij mij wel die kant op... Ik werk twee dagen per week in Brussel en drie op ons kantoor te Schiphol-Rijk. • Gezin: Ik ben getrouwd en heb drie kinderen. Carlijn van zes, Roos van twee en Skip van drie maanden. Ik ben veel aan het werk of onderweg, maar ik probeer zo vaak mogelijk te koken, want dat vind ik leuk. • Uitdaging: Ik wil Unisys op de kaart zetten wat betreft outsourcing. We moeten ‘top of mind’ worden. Dat betekent dat ik het sales-apparaat in de Benelux moet op- en uitbouwen. • Auto: Ik rij nu nog in een Chrysler-busje, maar het is de bedoeling dat ik een Audi A6 ga bestellen. Ik rij duizend kilometer in de week, dan wil ik mij veilig en comfortabel kunnen verplaatsen. Ik woon in Naarden en zit op zich zo in Schiphol-Rijk en als er geen files zijn ben ik binnen twee uur in Brussel, dus dat valt ook wel mee. • Hoe lang: Ik heb minimaal drie jaar nodig om mijn doelen te realiseren. Daarna lijkt het mij leuk om binnen dit vakgebied op EMEA-niveau actief te zijn en daarna misschien wel op ‘global’ niveau. Dus als het blijft klikken tussen mij en Unisys, zie ik mij hier wel oud worden. Zolang er maar een combinatie is van commercie en management ben ik tevreden. Dan kan ik mijn ei kwijt. • Droom: Iets achterlaten. Dat mensen zeggen ‘dat is dankzij Hans’. Ik weet nog niet wat dat precies moet zijn. • Voorbeeld: Ik heb een oom die mij sinds mijn vijftiende scherp houdt en die mij praktisch alles wat ik weet heeft bijgebracht. Nu houden wij elkaar scherp. • ICT thuis: Ik heb een gloednieuwe Dell computer, waar ik hartstikke blij mee ben. ‘That’s it’. • Blinkt uit in: Commerciële creativiteit. En ik raak zelden ergens van in de stress. • Slecht in: Clean desk-policy is niet aan mij besteed. • Hobby’s: Watersporten; zodra het even kan ben ik op de Friese Meeren te vinden. Wij hebben vroeger een boot gehad, maar hebben daar afscheid van genomen, gezien de leeftijd van de kinderen. Gelukkig hebben we vrienden met boten. Verder heb ik mij heilig voorgenomen om te gaan golfen. • Vakantie: Wij hebben ons huis, een monument, gerestaureerd. In juli is het bijna klaar en kunnen wij er in. Daaromheen moeten we nog een vakantie plannen.