Jongeren hebben geen boodschap aan regels IT-afdeling
Van de jongeren met baan wist 40 procent met zekerheid dat er regels waren met betrekking tot het vrijgeven van werkgerelateerde informatie; 6 procent zei daar lak aan te hebben. Nog eens 31 procent wist niet of hun bedrijf al of niet regels hanteert, en slechts 17 procent wist zeker dat dat niet het geval was.

Beperkingen aan de hulpmiddelen die ze mogen inzetten, vallen bij de aanstormende generatie niet in goede aarde. Veel respondenten gebruiken voor hun werk hulpmiddelen die niet door het bedrijf verstrekt zijn en ondersteund worden, en waarvan ook onduidelijk is of dat wel mag. 39 Procent gebruikt bijvoorbeeld de eigen telefoon, 27 procent bezoekt voor zijn werk sociale-netwerksites en 27 procent gebruikt onder werktijd niet door het bedrijf verstrekte instant messaging-toepassing.
Een schokkend cijfer voor de IT-afdelingen is ongetwijfeld, dat in de leeftijdscategorie 17 tot 23 jaar, bij het aanstormend talent dus, driekwart te kennen geeft online applicaties te hebben gebruikt of gratis applicaties te hebben gedownload wanneer de betreffende toepassing door hun IT-afdeling niet werd aangeboden danwel wanneer de beschikbare applicatie onder de maat werd geacht.
Het ziet er volgens Accenture niet naar uit dat de IT-afdelingen de geest nog in de fles krijgen. Van alle respondenten geeft 52 procent aan dat ze van hun werkgever ondersteuning van de nieuwste technologie verwachten. Die wens wordt sterker naarmate de jongeren ouder worden – en zich dus meer oriënteren op hun werk. Bij de 17- tot 23-jarigen ligt dat percentage op 56, van de 23- tot 27-jarigen zegt zelfs tweederde dat ondersteuning van de nieuwste technologie een belangrijk criterium is bij de keuze voor een werkgever.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee