LCD-monitor wordt gemeengoed
Een snelle blik in recente advertenties van pc-verkopers illustreert deze prijsontwikkeling. Een 14-inch LCD-scherm van Philips voor 1799 gulden, inclusief btw. Of een 15- inch exemplaar van Iiyama voor 1699 gulden, geflankeerd door een product van CTX met hetzelfde beeldformaat voor 1649 gulden. Een 15-inch LCD-monitor van de Koreaanse Philips-partner LG gaat al voor 1499 gulden over de toonbank. Vorig jaar moest voor dergelijke producten nog 2000 tot 2500 gulden worden neergeteld. Uit een recent rapport van marktonderzoeker DisplaySearch blijkt dat de LCD-monitor gestaag terrein wint. Vorig jaar zijn over de hele wereld 123,1 miljoen beeldschermen voor bureaugebruik verkocht, met een totale waarde van bijna 40 miljard dollar. De verkoop van LCD-schermen groeide met 37 procent tot 6,14 miljoen stuks. Daarmee klom de penetratiegraad van de platte monitoren tot een nog altijd bescheiden 5,4 procent. De vooruitzichten zijn niettemin gunstig. Een ander onderzoeksbureau, Nikkei Market Access uit Japan, voorziet dit jaar nagenoeg een verdubbeling van de verkoop. Rolden er vorig jaar volgens Nikkei zeven miljoen TFT-LCD-monitoren van de band, in 2001 groeit de productie tot 14,1 miljoen stuks. Productiecapaciteit Andy Brown, analist bij marktonderzoeker IDC, schrijft de snelle groei toe aan een combinatie van sterk toegenomen vraag en aanbod. Vrijwel alle fabrikanten van LCD-monitoren in Zuid-Korea, Taiwan en Japan hebben hun productiecapaciteit sterk uitgebreid. Dit alles maakte scherpe prijsdalingen mogelijk. Brown: “Een jaar geleden was er een tekort aan TFT- panelen en konden de fabrikanten ‘premium’-prijzen vragen. Samsung en andere fabrikanten zijn door de massale vraag en uitbreiding van de productiecapaciteit gedwongen tot forse prijsverlagingen. Ze moesten dat mede doen om OEM-contracten van pc-fabrikanten als Dell te behouden. Daarnaast komt er prijsconcurrentie van de onderkant van de markt.” Met dat laatste doelt Brown vooral op de Taiwanezen, die op de LCD-markt een agressief expansiebeleid voeren. Om aan die concurrentie het hoofd te bieden hebben Japanse LCD-makers de fabricage overgeheveld naar goedkopere productielanden in Azië of zelfs geheel uitbesteed. Zo heeft NEC vorige week besloten de productie van alle LCD-panelen voor pc’s toe te vertrouwen aan Chi-Mei Optoelectronics (CMO), een Taiwanese toeleverancier. CMO had ook al een grote order van Fujitsu op zak. Met zijn Koreaanse partner LG behoort Philips tot de grootste producenten van LCD-panelen, het belangrijkste onderdeel van een complete LCD-monitor. Market intelligence manager George Steenberg volgt bij de PC Peripherals Group van Philips de ontwikkelingen op de voet. “De laatste vier maanden is er een prijserosie geweest van 30 tot 40 procent. Oorzaak is de sterke vraag, naar aanleiding waarvan vorig jaar al grote productiecapacteit is opgebouwd in de toeleveringsindustrie.” Steenberg denkt dat de huidige overcapaciteit niet lang zal duren. “De markt zal dit jaar in Europa verdubbelen tot vier miljoen stuks en op wereldniveau met 80 tot 90 procent stijgen tot twaalf miljoen stuks. Dan zal de zaak snel weer in evenwicht worden getrokken. We denken daarom dat we het meeste van de prijserosie voor dit jaar nu wel gezien hebben.” Ook Jeffry Pettinga, sales en marketing manager bij monitorenfabrikant Iiyama, verwacht dit jaar ‘geen enorme prijsdalingen’ meer. “De prijs van een LCD-paneel, dus niet de gehele monitor, ligt momenteel tussen 250 en 350 dollar. Het is niet ondenkbaar dat die prijs nog wat zal dalen naar 200 dollar.” Uiteindelijk zullen alle pc-gebruikers achter een LCD-monitor zitten, denkt Pettinga. “Dat zou binnen tien jaar het geval kunnen zijn. De kwaliteit van dit type schermen is nu voor alle soorten werkplekken toereikend.”