Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Leren om naast de ­ondernemer te staan’

De projectmanager zal in de toekomst meer ondernemer zijn dan bewaker van de voortgang van een project. Puur technische en enkele communicatieve competenties volstaan dan niet meer. Hij zal ook meer zogeheten contextuele competenties moeten hebben, bijvoorbeeld juridische en milieutechnische kennis. Dat blijkt uit het onderzoek Projectmanagement 2027 van het Kenniscentrum Innovatie en Business van de Hogeschool Utrecht (HU) onder ruim 400 projectmanagers.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“Tot nu toe was het voor het managen van projecten vooral belangrijk dat je kunt structureren, criteria voor succes kunt identificeren en rapporteren. Daarnaast zijn zachte eigenschappen als communicatie ook van groot belang, zoals het bij elkaar houden van je team”, zegt Gilbert Silvius, lector Business, ICT en Innovatie aan de HU. Onderzoeken hebben uitgewezen dat gedragscompetenties doorslaggevend zijn voor het succes van een project.
Silvius wijst er echter op dat als de internationalisering van de economie doorzet en handelsbeperkingen worden verminderd, dit tot meer innovaties leidt. Dat gaat weer gepaard met een grotere dynamiek. “Het doel van een project wordt nu een halfjaar tot een jaar van tevoren bepaald. Voordat het project ten einde is, kan dat doel weer gaan schuiven door de grote omgevingsdynamiek. Projectmanagers zijn er nu op gericht snel van a naar b te komen. In de toekomst moet de projectmanager erop letten dat b nog inderdaad wel het gewenste doel is. Hij moet dus niet meer een hek om zijn project heenzetten, maar naast zijn opdrachtgever gaan staan en hem over de voortgang adviseren. Hij moet meer een ondernemer zijn. Dat betekent dat hij meer bedrijfskundig inzicht moet hebben en meer kennis van de branche waarin de organisatie werkt.” Hij wijst er ook op dat interne projectmanagers daarin een voorsprong kunnen hebben op externe. “Die moeten zich dan wel heel erg gaan specialiseren in bepaalde branches. Doen ze dat, dan hebben ze weer als voordeel op interne projectmanagers dat ze meer organisaties van binnen kennen.”
Het onderzoek, dat werd uitgevoerd in samenwerking met IPMA Nederland en ITSMF Nederland, hangt samen met het streven van de Hogeschool Utrecht om het ‘vak’ projectmanagement een sterkere positie te geven. Dit vak is volgens de HU onderbelicht in het hoger en universitair onderwijs. Daarvoor is het volgens de onderzoekers belangrijk dat duidelijk wordt welke competenties de komende twintig jaar in het vak nodig zijn. “Het hoger onderwijs leidt tenslotte op voor de professional van twintig jaar van nu”, aldus de onderzoekers. De HU is dit jaar gestart met een zogeheten minor projectmanagement in de bachelorfase. Onderzocht wordt of het mogelijk is een master voor dit vak te ontwikkelen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in