‘Licenties complex en te duur’
De gebruikers vinden de complexiteit van licentieconstructies doorgaans het grootste probleem. Licentienemers weten vaak niet exact wat ze voor hun geld krijgen en doorgronden evenmin de gedachte die er achter bepaalde kortingen of extra heffingen zit.
Leveranciers doen ook niet veel om te achterhalen hoe en waarvoor hun software eigenlijk door het desbetreffende bedrijf wordt gebruikt. De Forrester-respondenten hunkeren naar leveranciers die rekening houden met de manier waarop de software gebruikt wordt. De ‘one-size-fits-all’-benadering van veel leveranciers wordt niet op prijs gesteld.
De respondenten vinden ook de jaarlijkse onderhoudskosten op hun software – in hun geval gemiddeld 26 procent van de oorspronkelijke licentiekosten – vrijwel zonder uitzondering te hoog. Ze zien gemiddeld een percentage van 15 als een rechtvaardige bijdrage. Een aanzienlijk deel van de gebruikers geeft ook nog eens aan dat ze wel het onderhoud betalen, maar van dat contract niet echt gebruikmaken. Forrester ziet een nieuwe third-party-softwareonderhoudsindustrie opkomen in China, als reactie op de hoge onderhoudstarieven.
Nog een ander probleem is de onduidelijkheid die ontstaat als bedrijven fuseren. Het liefst zouden klanten hun licentieportfolio rationaliseren en op hun nieuwe situatie afstemmen, maar het komt regelmatig voor dat softwareleveranciers geen gehoor geven op verzoeken om hulp daarbij.
Leveranciers zullen hun licentiepraktijk zoetjesaan moeten aanpassen en ver-eenvoudigen, menen analisten Ray Wang en Elisse Gaynor van Forrester. Gebruikers gaan door het groeiende aantal SaaS-opties denken in termen van kosten per gebruiker per maand. De kloof tussen die flexibele benadering en de oude rigide licenties wordt in hun perceptie dus wel erg groot. Door de opkomst van SOA zullen ze daarnaast eerder per bedrijfsproces willen afrekenen dan bijvoorbeeld per softwaremodule. Het nut van software wordt dan niet meer afgemeten aan de gebruiksintensiteit, maar aan de mate van succes van het ermee ten uitvoer gebrachte bedrijfsproces.
Forrester raadt klanten die een softwareleverancier voor het eerst benaderen aan, eerst aan introspectie te doen. Goed weten wat je wilt en dus je huidige – en toekomstige – wensen goed kunnen articuleren, is een prima uitgangspunt voor de onderhandelingen.
Een periode van tien jaar is een goede termijn voor het meten van de kosten, menen de analisten. Forrester zet daartegenover een benchmark voor een SaaS-aanpak van 12.000 dollar per gebruiker voor diezelfde periode. Licenties, implementatie, hardware, onderhoud en upgrades zouden daar niet bovenuit moeten komen. /f.blankena@sdu.nl