Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatwerk raakt uit de gratie

Dat blijkt uit onderzoek onder zo’n 7000 bedrijven met ten minste 50 werknemers, naar hun bedrijfskritische applicaties. De de penetratie van maatwerkapplicaties is gedaald van 28,2 procent in maart 2004 tot 22,7 procent in januari 2006. Dit betekent dat in een periode van 7 kwartalen circa 600 bedrijven overgestapt zijn van zelf ontwikkelde (maatwerk) naar standaard applicaties.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De transportsector en banken en verzekeraars blijven relatief intensieve maatwerkgebruikers met respectievelijk 38,5 en 37,5 procent. Vooral de maatwerksoftware die extern - dus door derden - is ontwikkeld wordt snel minder populair. In maart 2004 was de penetratie daarvan nog 12,6 procent, nu is dat 9,0 procent, een daling van 28,4 procent. De door bedrijven zelf ontwikkelde maatwerksoftware zakte van 16,4 naar 14,2 procent. Van de maatwerkapplicaties die in gebruik zijn heeft 25,5 procent een verticaal karakter; ze zijn dus specifiek voor een branche geschreven. Uitschieter is hier wederom de sector banken en verzekeraars, waar 63,7 procent van de applicaties een verticale maatwerktoepassing is. Over de hele linie heeft 17,7 procent een maatwerk-ERP-pakket. 7,7 Procent heeft een financieel maatwerkpakket, wat te verklaren is uit het feit dat financiële pakketten nu eenmaal vrij generieke processen afhandelen. Vooral de maatwerk-ERP-pakketten worden in rap tempo vervangen; het afgelopen halfjaar daalde het aandeel daarvan met bijna 14 procent. ERP markt continueert groei De verwachting 3 jaar geleden was dat in de zomer van 2004 de penetratie van het gebruik van ERP applicaties boven de 50 procent uit zou komen. Dat tempo is echter nooit gehaald. In 2005 is deze prognose door MarketCap bijgesteld. De toenemende groei in het ERP gebruik gemeten in 2005 wijst op een trendlijn die de 50 procent pas medio 2006 haalt. MarketCap’s jongste rapport van het onderzoek ‘Business Critical Applications’ laat echter zien dat het groeitempo in het afgelopen halfjaar zelfs nog hoger is geweest. De grens van 50 procent is met de jaarwisseling al bereikt. Voor 2006 mag dus op basis van de trendmatigheid een penetratie van ERP toepassingen verwacht worden dat de penetratie richting de 53 procent gaat. De totale markt voor bedrijfskritische applicaties in Nederland bedroeg in 2005 exclusief de branche specifieke applicaties circa 1,78 miljard euro aan licenties. Belangrijkste componenten binnen dit totaal voor bedrijfskritische applicaties zijn de bestedingen aan financiële toepassingen, die 40 procent van het totaal bedragen. De uitgaven aan ERP- en SCM-software komen op zo’n 35 procent van het totaal. Opmars BlackBerry stagneert In 2005 was de vraag of BlackBerry op doorbreken stond in Nederland. Anno 2006 staat deze vraag nog steeds open. En moet dus gesteld worden dat de opmars van de BlackBerry in ons land stagneert. De BlackBerry is een handheld toestel waarmee je draadloos je mail, agenda, activiteiten en contact-informatie kan lezen, bewerken en versturen. Daarnaast is het ook mogelijk om te browsen en andere informatie uit de backoffice data op te vragen of te bewerken. In haar ‘Business Mobile Monitor’ signaleerde MarketCap in 2005 een toenemend gebruik in de eerste maanden van 2005 in de zakelijke markt. De in januari 2005 gemeten penetratie van 0,5 procent van alle vestigingen met 50 of meer werknemers was in april 2005 al toegenomen naar 0,9 procent. In januari 2006 is deze echter weer terug op 0,5 procent. De BlackBerry wordt vooral binnen bedrijven gebruikt. Bij de overheid en in zorginstellingen ligt het gebruik van het apparaatje beduidend lager. Opvallend is dat het gebruik niet toe te schrijven is aan grote of kleine ondernemingen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in