Overslaan en naar de inhoud gaan

Madurodam

De intercity van Groningen naar Eindhoven heeft te kampen met problemen waardoor het treinstel niet verder kan rijden. Vrijwel direct wordt via de GSM een alarmboodschap gestuurd naar de onderhoudstechnicus, die binnen een paar minuten ter plaatse is om de benodigde reparatie uit te voeren. Voor de goede orde: het gaat hier niet over de NS, maar over het spoorwegnet van Madurodam, waaraan replica’s van de stations van Eindhoven en Groningen liggen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het spoorcomplex in Madurodam heeft een lengte van ongeveer 5000 meter, wat op een schaal van 1:25 overeenkomt met een echt baanvak van 125 kilometer. Iedere dag rijden er zo’n tien verschillende treinen. De stand van de meer dan twintig wissels in de baan wordt bij toeval geregeld, zodat een levendig geheel ontstaat waar treinen nooit tweemaal achtereen hetzelfde rondje rijden. De controlekamer, die is gebouwd in de remise van de treinen, vervult de rol van de spin in het web. Het spooremplacement is verdeeld in 33 blokken, waarbij ieder blok weer bestaat uit vier secties. Vanaf elke sectie loopt een kabel naar het centrale punt. Via de kabels wordt stroom toegevoerd aan de bovenleiding van ieder segment, en worden ook meetgegevens verzameld. In theorie zou de baan plaats bieden aan zeventien treinen, die elk met een leeg blok tussenruimte kunnen rijden, maar dan hoeft er maar iets te gebeuren of de hele treinenloop komt tot stilstand. De bedienaar van de spoorbaan heeft op zijn console aan de rechterkant twee videoschermen, waarmee op ieder punt van het modelpark kan worden ingezoomd. Problemen kunnen zo meteen worden bekeken. Links naast de videoschermen staat een beeldscherm van een pc, waarop de hele treinenloop zichtbaar wordt gemaakt. Het scherm werkt met kleurcoderingen. Als alles volgens plan verloopt wordt een trein aangegeven met een paars blokje op het scherm. Een geplande stop, bijvoorbeeld bij een station, wordt met een groen blokje aangegeven. Iedere andere stop of foutconditie wordt meteen met een rode aanduiding op het scherm gezet. Vanaf het display kan de bedienaar in een oogopslag zien wat er mis is en waar de storing is opgetreden. De linkerzijde van het bedieningspaneel is gereserveerd voor de andere bewegende zaken in Madurodam. Dan gaat het om pompen voor fonteinen, draaimolens, autootjes en dergelijke. Vroeger had Madurodam een echt seinhuis, net zoals bij de grote NS. Vanuit dat punt werd de treinenloop voornamelijk langs mechanische weg bestuurd. Nu heeft de computer die taak overgenomen. De hele installatie wordt bestuurd door een Programmable Logic Control (PLC). De software hiervoor en de bijbehorende hardware en de applicaties op de pc zijn door Madurodam geheel in eigen beheer ontwikkeld. De huidige controlekamer annex remise werkt in de praktijk erg makkelijk, omdat een niet geheel goed functionerende trein direct binnengehaald kan worden, waarna de reparatie kan worden uitgevoerd. Over enige tijd zal nog een tweede controlekamer in gebruik worden genomen, deze is bedoeld voor het schaalmodel van de Hoge Snelheids Lijn. Die HSL krijgt een eigen baanvak in een nieuw gedeelte van het miniatuurstadje.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in