Media Plaza wil ‘zaal met verhaal’ zijn
Wie er binnenloopt zou van z’n eigen voetstappen kunnen schrikken. De hal oogt futuristisch, alles ademt hightech en grote platte schermen op de muur presenteren de namen van de verschillende sponsors van deze ICT-marktplaats. Van de beslissers in de BV Nederland weten er 45 duizend deze partner in innovatie en efficiencyverbetering te vinden, zo vermeld de website. Maar op vrijdagmorgen zijn de verschillende zalen en discussiepodia leeg en staan de batterijen laptops met gedoofde schermen te wachten op de vingers van cursisten, docenten, forumleden en bezoekers van symposia of studiebijeenkomsten. "Vrijdag is altijd een stille dag," legt Wim van Rooijen, de nieuwe directeur van Media Plaza uit, die niet te beroerd is om zelf voor de koffie te zorgen, "maar vanmiddag hebben we hier niettemin tweehonderd man over de vloer." Van Rooijen, afkomstig van Getronics, is als nieuwe baas zeven weken in functie. Hij ziet een nieuwe lente voor de sector en in het verlengde daarvan voor Media Plaza. "De uitgaven aan ICT groeien weer en daar moeten wij op inspelen. Na een periode van consolidatie, wat mijn voorganger prima gedaan heeft, is het nu de tijd om meer naar buiten te treden." Hij omschrijft de rol van Media Plaza als die van marktmeester. "Wij zijn de marktplaats waar iedereen die ook maar iets met ICT te maken heeft z’n stand moet neerzetten. Hoe meer partijen wij bij elkaar krijgen hoe liever het ons is." De leegte van het pand lijkt dat streven onderuit te halen, maar dat is schijn, verzekert van Rooijen. "We hebben hier jaarlijks ruim 40 duizend bezoekers over de vloer." Tegelijk is dat een beetje het probleem van Media Plaza, weet hij. "We worden nog te vaak als een zalencentrum gezien." Juist dat laatste wil hij graag nuanceren. "We zijn de zaal met het verhaal. Hier wordt inhoudelijk over allerlei zaken die met ICT te maken hebben gepraat. Wij zijn een kenniscentrum. Onze sprekers sporen ‘best practises’ op en gebruiken dat als input voor symposia en discussie. We helpen partijen met de organisatie van hun evenementen en bieden ondersteuning op redactioneel gebied. Wij hebben de organisatie, de mensen en de flexibiliteit om dat allemaal in te vullen." Een belangrijk deel van zijn taak als directeur is om alle partijen die iets met ICT te maken hebben, om de tafel te krijgen, want de branche is nu nog te versnipperd. Te veel commissies en platforms die elk voor zich een beetje hetzelfde doen. "De branche moet zich verenigen. Zorgen dat je voor de buitenwereld een duidelijk en herkenbaar aanspreekpunt hebt. Er zijn nu nog te veel lobbyclubs." Van Rooijen wil er ook voor waken dat niet overal het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Als voorbeeld hoe je dat voorkomt wijst hij op de ontwikkelingen rond het project ‘Digital Port Rotterdam’, een platform dat ondernemers in de havenstad wil ondersteunen met het gebruik van ICT, geïnitieerd door de Kamer van Koophandel va Rotterdam. "Wij steunen dat project. Zij gebruiken ons reserveringssysteem en wij hebben onze kennisdatabase voor hen opengesteld." Van Rooijen staat open voor meer van deze vormen van samenwerking. Wat hem betreft wordt Media Plaza de spin in het Nederlandse ICT-web waar alle draden samenkomen. Bij het verlaten van het pand staan schalen broodjes te wachten op de tweehonderd bezoekers van die middag.