Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Meer mensen met elkaar in contact brengen’

“Ik had weleens gezegd dat ik, als ik ouder was, een goed doel wilde gaan leiden”, vertelt Marion Koopman, vanaf november 2008 directeur van KPN’s Mooiste Contact Fonds. “Met nog meer ervaring en een nog groter netwerk. Maar dat aanbod kwam vorig jaar al. Had ik daar al de rust voor? Ik kreeg steeds meer energie van het idee om me meteen in te kunnen gaan zetten voor mooie projecten.”
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Acht jaar werkte Marion bij XS4ALL, waarvan de laatste drie jaar als algemeen directeur. Op de vraag of ze het Mooiste Contact Fonds bij het moederbedrijf wilde leiden, in combinatie met de functie directeur Diversiteit, zei ze volmondig ja. Marion: “Voor KPN is MVO de afgelopen jaren uitgegroeid tot belangrijk ingrediënt van het bedrijf. We zijn vanaf de millenniumwissel diverse stadia doorgegaan: dip, stabilisatie en ontplooiing. We kijken nu over de horizon heen en goede doelen zijn in het vizier gekomen. Met daarbij de pregnante vraag wat KPN als merk op MVO-vlak kan en wil doen. Er is een sterke behoefte gegroeid om meer mensen met elkaar in contact te brengen. Ook eenzame mensen voor wie contact niet gewoon is.”Drie MVO-pijlersIn 2007 formuleerde KPN een nieuw MVO-beleid met drie pijlers: mensen in verbinding brengen, het nieuwe werken en verantwoord energiegebruik. Onderdeel van het beleid is dat KPN’ers één dag per jaar een MVO-activiteit kunnen doen. In 2008 ondersteunden 800 KPN’ers het Mooiste Contact Fonds, dit jaar worden meer dan 1700 deelnemers aan de projecten verwacht.Kerndoel van het fonds, opgericht eind 2007, is sociaal geïsoleerde mensen te stimuleren weer in contact te komen met anderen. Vaak gaat het om mensen die ziek of oud zijn of heel weinig te besteden hebben. Marion: “Dit is een logische stap, want KPN heeft altijd al mensen met elkaar in contact gebracht. Ondanks alle communicatiemiddelen voelt vijf procent van de Nederlanders zich niet aangesloten op de samenleving. Het fonds kijkt naar bestaande initiatieven en zet mensen, geld en middelen in om deze projecten groter te maken. In 2008 waren dat KlasseContact en de ComputerPlusBus. In november heb ik daar zelf Resto VanHarte aan toe mogen voegen.”KlasseContact helpt langdurig of chronisch zieke kinderen met ICT-hulpmiddelen aanwezig te zijn in hun schoolklas. “In 2008 zijn meer dan tachtig kinderen, het merendeel met kanker, op deze manier aangesloten. Eind dit jaar mikken we op meer dan 160 kinderen. Wat je bijvoorbeeld ziet, is dat na drie maanden afwezig te zijn van school, het contact drastisch terugloopt. Kinderen krijgen onder andere geen uitnodigingen meer voor verjaardagsfeestjes en hun MSN-lijst slinkt ontzettend snel. Contact voor deze groep is heel belangrijk. Ze blijven betrokken bij hun school. Hun welzijn is er enorm bij gebaat.”Bus en restaurantsEen tweede project dat het fonds ondersteunt, is de ComputerPlusBus. Deze rijdt in 2009 drie dagen per week door Nederland om senioren onder begeleiding van vrijwilligers van KPN te laten internetten en e-mailen. Ook hier is het doel om mensen met anderen in contact te brengen. Marion: “Ze surfen bijvoorbeeld met Google Earth naar hun geboortedorp of mailen de kleinkinderen. We zoeken hierbij zoveel mogelijk aansluiting bij initiatieven in verzorgingstehuizen. Een bezoek aan de bus is bovendien ook een uitje voor veel mensen.Resto VanHarte is te omschrijven als de eettafel als bindmiddel in de wijk. Onder deze naam opereren inmiddels negentien restaurants in Nederland, allemaal in de zogeheten pracht- of krachtwijken. We ondersteunen Resto VanHarte onder andere met inzet van vrijwilligers, een callcenter voor reserveringen, coaching van de restaurantmanagers en het maandelijks organiseren van een ‘Mooiste Contact-avond’. Voor 5 euro kun je mee-eten, mensen onder de armoedegrens schuiven voor 2,50 euro aan. Het is een succes; de avonden zijn vaak uitverkocht.”Hoger gelegen drive“Het is super om met collega’s waarmee je veel contact hebt binnen het bedrijf, dingen op te pakken die veel maatschappelijker zijn. Zorgen voor mensen die eenzaam zijn, kinderen die ernstig ziek zijn, ouderen die mee willen met de moderne technologie. Als je dat doet, op een avond bij Resto VanHarte bijvoorbeeld, dan kom je met elkaar in ander soort flow. Heel erg leuk en nuttig naast je normale en ook nuttige baan”, verklaart Marion gedreven. “MVO is zo goed voor zowel de maatschappij als het bedrijf zelf. Het geeft een extra, onverwachte drive. MVO en business zitten op die manier dicht bij elkaar. Neem het nieuwe werken. Dat raakt aan de business van KPN, en is dus goed voor KPN, maar de samenleving kan op dat vlak ook profiteren van bijna 130 jaar expertise. Een absoluut wederzijds belang dus.""De kredietcrisis laat zien dat het niet alleen maar gaat om meer en groter. KPN ziet dat het niet alleen om winst gaat. Als business moet je ook altijd aansluiten bij de leefwereld van mensen, en dat doen wij. Nederland heeft dat ook hard nodig, want er moet veel gebeuren om de samenleving gezonder en duurzamer te maken. Voor mezelf vind ik het mooi mijn expertise en netwerk aan te kunnen wenden voor goede doelen; het geeft me verdieping, die extra laag. En dat wil ik overdragen. Als je het goede gevoel op de juiste manier brengt, dan willen mensen daarbij horen, eraan meedoen. Dat is een van de vormen van iets teruggeven aan de samenleving.”Meer info: www.mooistecontactfonds.nl Ook betrokken bij een MVO-project in de ICT-sector en wil je erover vertellen? Neem contact op met de redactie via agcarrousel@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in