Mercury wordt Oracle-partner
„Een winkelier langs de elektronische snelweg moet zich realiseren dat iedere seconde telt. Moet een surfer te lang wachten bij een site, dan zal hij snel zijn biezen pakken. Zona Research heeft hier onderzoek naar gedaan. Daaruit blijkt dat bij een wachttijd van zeven seconden ongeveer tien procent van de surfers afhaakt. Bij acht seconden is dat al gestegen tot dertig procent”, aldus Rabinovich. Bezuinigingen Nu het met de economie wat minder gaat, willen bedrijven het onderste uit de kan halen. Daarom wordt vaak gedacht aan bezuinigingen. „Maar”, zegt Rabonovich, „je kunt ook de andere kant op redeneren. Dat wil zeggen: we geven zo en zoveel uit aan een website, hoe kunnen we het rendement daarvan vergroten? In de praktijk zijn er mogelijkheden te over, de meeste websites werken namelijk maar op vijftien procent van de gewenste capaciteit.” Een site die is gemaakt om duizend simultane gebruikers aan te kunnen, blijft dan steken op een aantal van honderdvijftig mensen tegelijk. „Vaak weet een bedrijf helemaal niet hoe de vork in de steel zit. En als ze het wel weten, is het een heidens karwei om te achterhalen waar het probleem nu precies zit”, aldus Rabinovich. Met behulp van geautomatiseerde testsystemen kunnen de prestaties van een website aan het licht worden gebracht. Mercury maakt hier gebruik van zogeheten virtuele gebruikers ook wel V-users genoemd. Zo’n V-user ontstaat door het opnemen van de handelingen van een echte gebruiker. „Via statistische technieken worden die handelingen een paar duizend maal gekopieerd, zodat je een heel legioen gebruikers krijgt. Die zou je zonder meer kunnen loslaten op een website, maar dan krijg je nog geen goed idee van wat er in de werkelijkheid kan gebeuren. Vandaar, dat we de V-users uitspreiden over ons arsenaal testsystemen. Deze points of presence (POP’s) staan verspreid over de hele wereld”, zegt Rabinovich. Zijn de POP’s eenmaal voorzien van de opgenomen scripts, dan kan met de simulatie worden begonnen. De hele test wordt bestuurd vanuit twee centra van Mercury, eentje in Israël, de ander in Sunnyvale in Silicon Valley. Zowel voor als na De tests worden uitgevoerd op twee niveaus, namelijk voordat een website operationeel wordt en als de virtuele winkel in vol bedrijf is. Rabinovich: „De eerste fase, de pre-deployment, is bedoeld om te kijken of je ontwerp voldoet aan de initiële eisen. In de tweede fase ga je meten of de voorspellingen uit fase één inderdaad kloppen. In de tweede fase krijg je ook de kans om te testen buiten de firewall die je virtuele winkel afschermt van de rest van de wereld. Zo’n firewall lijkt een transparante toegang tot het hele Internet, maar uit metingen is gebleken dat 35 procent van de performanceproblemen zijn oorsprong heeft buiten die firewall. Het meten van de prestaties kan eenvoudig gebeuren door een PC met daarop speciale software te koppelen aan de server waarop de website draait.” Wat de kosten voor het doormeten van een website zijn, hangt af van een groot aantal factoren. Rabinovich: „Ook de gekozen methode is van groot belang. Je kunt de software kopen, maar daarnaast kunnen wij de testen ook aanbieden in de vorm van een service. Voor iedere gebruiker berekenen we apart de prijs.” Wel kan een indicatie worden gegeven. Een exploitant van een website die een licentie van een jaar neemt op het pakket Topaz met 25 simultane transactiemetingen, is een bedrag van zo’n veertigduizend euro kwijt. Topaz is het pakket dat wordt gebruikt om te meten hoe effectief een website werkt, hoeveel gegevens per seconde doorgespeeld worden en hoelang een gebruiker gemiddeld moet wachten. Topaz kan ook in de vorm van een service worden aangeboden. Deze draagt de naam Active Watch en Mercury zorgt voor het doen van de metingen en de verwerking van alle gegevens. Deze optie kost ongeveer het dubbele. Samenwerking De toetreding van Mercury tot het Oracle Partner Program brengt een grote massa nieuwe gebruikers binnen handbereik. Via het OPP wordt de gebruikers van Oracle’s E-Business Suite gewezen op de mogelijkheden van de Mercury testsoftware. De programmatuur is te gebruiken in een groot aantal omgevingen, zoals ook de ERP-pakketten van SAP en Siebel, databases van Oracle, IBM (DB2), Sybase en Informix alsmede middleware-pakketten zoals Tuxedo en MQSeries. Oracle gebruikt de software van Mercury Interactive ook zelf, om de nieuwe modules van de E-Business Suite door te meten. De meetsoftware produceert gedetailleerde rapporten, waaruit precies valt af te lezen welke onderdelen van de software op een gegeven moment beneden de maat presteren. Rabinovich: „We hebben tijdens de computerbeurs Comdex ’99 een ware duurproef gedaan, door de server van het infosysteem van de beurs door te meten. Dat was echt de zwaarste site die we ooit hebben gemeten, met 3700 hits per seconde. Ofwel, drie miljard hits per dag. De meeste commerciële sites hebben een veel lagere belasting, met een paar tientallen hits per seconde.” Guy Rabinovich: „Via statistische technieken worden handelingen een paar duizend maal gekopieerd”.