Mislukte ICT-projecten zijn ‘onzichtbaar’
Naar de overtuiging van de oprichters lopen ICT-projecten niet stuk vanwege technische problemen, maar omdat de aanpak faalt. Zaanen: "Je ziet te vaak dat er machtsspelletjes worden gespeeld, dat de verantwoordelijkheden niet goed worden gescheiden en dat de hele zaak daarom de mist in gaat." Softwaremaker Borland heeft de stand van zaken bij ICT-projecten in kaart willen brengen door middel van een onderzoek onder 450 bedrijven, onder meer in de Benelux, Polen, Duitsland en Frankrijk. Van de respondenten zei slechts 18 procent dat zij al hun projecten op tijd afronden. Veel schokkender is, dat de meeste bedrijven geen moeite doen om de oorzaken van het mislukken te achterhalen. Er wordt simpelweg ontkend dat een project de mist is ingegaan. Zaanen: "Wij merken ook dat een voltooid project nauwelijks op zijn merites wordt beoordeeld. Bij grote bedrijven is het gebruikelijk dat een afgerond project aan een zogeheten PIR wordt onderworpen, een Post Implementation Review. Begin daar bij wat kleinere bedrijven maar helemaal niet over, het is een praktijk die ze niet kennen." Scheiding Wat in de ICT-wereld vaak ontbreekt bij een project is een goede scheiding van de diverse functies en verantwoordelijkheden. Volgens drs. Reinier van den Biggelaar, medeoprichter van Basta Group, kan een voorbeeld worden genomen aan de bouwwereld. "Daar hebben architecten, aannemers en opzichters een nauw omschreven taak en verantwoordelijkheid. Dat is bij ICT-projecten ver te zoeken." Zaanen: "Ik heb het wel eens meegemaakt dat ‘senior steering consultants’, mensen toch van wie je een beleid op hoog niveau verwacht, zich bogen over het ontwerp van schermlay-outs. Te gek voor woorden, eigenlijk. Het kweekte een situatie waarbij de mensen door elkaar heen lopen en het project volkomen onbeheersbaar wordt." Basta Group bestaat uit vijf partners, een aantal dat gestaag moet groeien. Doelgroep zijn de kleinere bedrijven die behoefte hebben aan ICT-expertise. Volgens Zaanen hebben ondernemers aan alles gebrek: mankracht, geld en kennis. "Ons streven is om ICT-oplossingen veel goedkoper te maken. Dat sluit aan bij de krimpende ICT-budgetten." "Ondernemingen hebben in de tweede helft van de jaren negentig ontzettend geïnvesteerd in ICT. Dat is nou net ook de tijd dat veel projecten zijn mislukt. We kennen er een paar, die de pers hebben gehaald, maar het merendeel is nooit in de openbaarheid gekomen", aldus Zaanen. "Voor de CIO is de situatie vaak nijpend, aan de ene kant moet hij met krimpende budgetten zijn werk blijven doen, anderzijds wordt er meer van hem geëist. En dat alles in een sfeer van, zeg maar, wantrouwen van de raden van bestuur", zegt Van den Biggelaar, in 1985 begonnen bij Apple, en later werkzaam bij Ahrend. Kosten Basta maakt bij zijn streven naar het reduceren van ICT-kosten gebruik van de techniek die is ontwikkeld door Paul Strassman, ex-CIO van onder meer Xerox. Zaanen: "Dat is een meetlat die je kosten exact in beeld brengt, zelfs ten opzichte van de concurrentie." Deze manier van kostenanalyse is volgens hem nog niet breed ingeburgerd bij Nederlandse bedrijven. Basta bestaat naast Zaanen en Van den Biggelaar onder meer uit Piet Maclaine Pont, oudgediende van IBM. Liesbeth Ruoff, oud-directeur van IDC Nederland en nu Nederlands vertegenwoordiger van adviesbureau Alinean, sloot vorige maand een alliantie met de Basta Groep.