MKB zoekt voordeel in nearshoring
000 ondernemingen, 4,1 miljoen medewerkers en circa 58 procent van de omzet van Nederland is het midden- en kleinbedrijf de spil in de Nederlandse economie. Gedreven door kostenvoordelen en krapte op de arbeidsmarkt is deze spil ook bezig met uitbesteding van ICT-dienstverlening buiten de landsgrenzen. Marktonderzoek toont aan dat de redenen waarom ondernemingen in de komende jaren werkzaamheden off- en nearshoren, veranderen. Kwaliteit van mensen, productiviteit en snellere time-to-market bij product- en dienstenontwikkeling zullen in toenemende mate de bepalende drijfveren zijn. Hierbij wenst men zich – gegeven de eigen mogelijkheden – minder zorgen te maken over risico’s en culturele barrières, waar men bij offshoring wel tegenaan loopt.
De nearshoremarkt bestaat momenteel uit een 15-tal landen die in wisselende mate interessant zijn als nearshorelocatie. Waar in de jaren ’90 met name Ierland succesvol was om tegen lage kosten nearshoredienstverlening te leveren, bevinden de nieuwe locaties zich met name in Midden- en Oost-Europa. Het Nederlandse MKB besteedt momenteel vooral de ontwikkeling van software uit aan deze regio. Het aanbod van diensten uit deze regio is nog zeer gefragmenteerd en tot op heden zijn vooral nearshorepartijen uit de hoofdsteden (Boedapest, Praag, Boekarest) bekend. Voor het totale potentieel van ongeveer 40 duizend hoog opgeleide IT-studenten moet echter ook worden gekeken naar ongeveer vijftig minder bekende of bijna onontdekte locaties. Voorbeelden hiervan zijn respectievelijk Lodz, Brno, Varna, Iasi Szeged en Plovdiv. Ter indicatie van de omvang: India heeft een jaarlijks potentieel van ongeveer 120 duizend hoog opgeleide IT-studenten.
Verschillen
Ondanks dat zowel nearshoring als offshoring uitbesteding van dienstverlening buiten de landsgrenzen betekent, zijn er verschillen te onderkennen tussen beide vormen (zie kaders). Deze verschillen maken dat nearshoring in het algemeen door het MKB als toegankelijker wordt ervaren dan offshoring. Voorbeelden hiervan zijn een makkelijkere cultuurmatch, minder tijdsverschil, een kleinere geografische afstand, lagere kosten voor regievoering over uitbestede dienstverlening, minder visumproblematiek en betere juridische bescherming bij uitbesteding aan EU-lidstaten. Daar staan bij nearshoring wel iets hogere loonkosten tegenover in vergelijking tot bijvoorbeeld uitbesteding aan Aziatische offshorelocaties.
Frank de Vries is partner bij Quint Wellington Redwood (f.de.vries@quintgroup.com ). Bernhard van Oranje is CEO van Levi9 (bernhard@levi9.com).