Overslaan en naar de inhoud gaan

MP3.com procedeert tegen eigen advocatenkantoor

Het lijkt wel of George W. Bush goed naar zijn vader heeft geluisterd. ‘Read my lips. No new taxes.’ In dit geval gaat het speciaal om internet, want de president van de VS heeft op aandrang van het Congres de looptijd van de bestaande belastingmaatregel voor een periode van drie jaar verlengd. Amerikaanse staten en gemeenten mogen nog steeds online-transacties niet met ‘sales tax’ belasten. Goed voor business.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Toch heeft het fiscale moratorium bijvoorbeeld het grootste online-advertentiebedrijf ter wereld DoubleClick geen goed gedaan. Voor het derde achtereenvolgende kwartaal presenteerde het bedrijf rode cijfers; zelfs ondanks forse ontslagrondes. Het Amerikaanse arbeidsrecht werkt daarbij flink flexibeler in vergelijking met de Nederlandse situatie. Tijdens de laatste maanden hebben in Silicon Valley zo’n zeshonderdduizend mensen hun job verloren, meestal zonder afvloeiingsregeling. Dan het auteursrecht in de informatiemaatschappij dat in belang toeneemt. Eindelijk lijkt de idee ingang te vinden dat dezelfde technologie die het mogelijk maakt auteursrechten eenvoudig en grootschalig te schenden, ook kan worden toegepast om intellectuele eigendomsrechten te beschermen. De soundtrack van de film More Fast and Furious heeft hier de primeur, want deze cd is het eerste album dat zogenoemde ‘copyright protection technology’ ondersteunt. De techniek versleutelt delen van de muziek waardoor deze wel op cd-spelers, maar niet op alle computers kan worden gedraaid, terwijl kopiëren vooralsnog onmogelijk is. Maar verregaande technische bescherming van auteursrechtelijk beschermde werken zoals muziek en software kent een juridische keerzijde. De protectie staat op gespannen voet met bepaalde wettelijke rechten. Een ervan betreft de ‘fair use’-doctrine die legale gebruikers toestemming geeft het werk in redelijkheid te gebruiken. In Nederland kennen we ook zo’n gecodificeerde uitzondering op het sterke auteursrecht: voor eigen oefening, studie of gebruik. Andere regels van consumentenbescherming die roet in het eten kunnen gooien, staan in de Audio Home Recording Act uit 1992. Voer Letterlijk voer voor juristen is de zaak MP3.com versus Cooley Godward. De procedure dient sinds 18 januari jongstleden voor de Los Angeles Superior Court. De online-muziekleverancier (tegenwoordig eigendom van de entertainmentgigant Vivendi Universal) vordert van het advocatenkantoor Cooley Godward tenminste 175 miljoen dollar, omdat de rechtsgeleerden uit Palo Alto onjuist hebben geadviseerd dat de MP3-dienst een rechtmatige activiteit betrof. Het kantoor Cooley Godward telt overigens zeshonderd advocaten. Zoals bekend, zag de Amerikaanse rechter dat anders en oordeelde inbreuk op de auteurs- en naburige rechten van artiesten, tekst- en muziekschrijvers en platenmaatschappijen. In januari 2000 begon MP3.com op basis van Cooley Godward-advies met de omstreden online-dienst en betaalde uiteindelijk na verschillende vonnissen in totaal 175 miljoen dollar aan schikkingen met rechthebbenden en niet te vergeten aan juridische kosten. Dat bedrag en het liefst meer moet het kantoor Browne & Woords uit Beverly Hills nu terug zien te halen. Gemakkelijk gaat dat geenszins, omdat juridische ‘malpractice’, ook al lijkt dit een ‘clear-and-cut case’, in de Verenigde Staten moeilijk te bewijzen is. Voor de kiezen Wie het zeker voor hun juridische kiezen krijgen zijn de spammers: bedrijven die in grote hoeveelheden ongevraagde commerciële e-mails versturen. Hoewel junk-e-mail in negentien van de 52 Amerikaanse staten tegenwoordig onder wetgeving valt, laten spammers zich hieraan niets gelegen liggen. Softwareleverancier Brightmail, ontwikkelaar van het gelijknamige anti-spam-computerprogramma, becijferde onlangs dat ondanks alle legislatieve inspanningen het aantal junk-e-mails in 2001 met 40 procent steeg. Voor dit jaar verwacht Brightmail een stijging van 45 procent. Om de gedachte te bepalen: in de maand december 2001 zouden er in de VS twee miljoen ‘spam attacks’ zijn geweest. De anti-spam-wetgeving verbiedt doorgaans niet het verzenden van ongevraagde e-mails met een commerciële boodschap als zodanig, maar schrijft wel voor dat de elektronische post voorzien moet zijn van een label in de ‘subject line’. Zo bepaalt de Californische wet dat de boodschappen van commerciële e-mailers de afkorting ‘ADV’ (advertisement) en ‘ADV: ADLT’ (wanneer het gaat om materiaal voor volwassenen) moeten hebben. En de verzender moet duidelijk vermelden dat de ontvanger zich van de verzendlijst kan afmelden. Er geldt wel een verbod voor het gebruik van onjuiste headers van de junkmail. Veel spammers houden zich niet aan deze regels en kunnen dus juridisch worden aangepakt. Internet Service Providers waaronder EarthLink en America Online (AOL) hebben van rechters miljoenen dollars aan schadevergoeding toegewezen gekregen. In het verleden gebeurde dat meestal op grond van computercriminaliteitswetgeving, nu wordt er steeds vaker op grond van speciale, statelijke anti-spam-wetten geprocedeerd. Met succes. Nu Europa.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in