Napster zou CD-aankopen jeugd stimuleren
De Recording Industry Association of America (RIAA) toont zich in zijn dinsdag gepubliceerde rapport verheugd over de opgaande lijn in de platenverkoop aan jongeren in 2000. In het voorafgaande jaar was de aanschaf van muziek-CD's door deze leeftijdsgroep nog aanmerkelijk gedaald. Uit het rapport komt een lichte omzetstijging van 0,4 procent naar voren in de leeftijdsgroep van 10-19 jaar. Volgens Barry behoren juist deze jongeren tot de driftigste gebruikers van Napster. Hij trekt daarom de conclusie dat de toegang tot de uitwisseldienst op Internet ertoe heeft geleid dat de jongeren meer CD's zijn gaan kopen. De RIAA heeft Napster te vuur en te zwaard bestreden, niet alleen omdat het Internet-bedrijf auteursrechten schendt maar ook omdat Napster de CD-verkoop zou ondergraven. Vorige maand meldde de branchevereniging dat het aantal verkochte muziek- en beelddragers in 2000 met zeven procent is gedaald ten opzichte van 1999. Hierin zijn zowel CD's, vinylplaten, DVD's en cassettes inbegrepen. Gemeten naar verkoopwaarde was sprake van een daling met twee procent. (gke)