Overslaan en naar de inhoud gaan

Napster zou CD-aankopen jeugd stimuleren

Uit onderzoek van de Amerikaanse platenmaatschappijen blijkt dat het gebruik van de omstreden uitwisseldienst Napster de verkoop van muziek-CD's niet nadelig beïnvloedt maar juist stimuleert. Tot die conclusie komt Napster-topman Hank Barry na bestudering van cijfers die de branche-organisatie RIAA zelf heeft gepubliceerd.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De Recording Industry Association of America (RIAA) toont zich in zijn dinsdag gepubliceerde rapport verheugd over de opgaande lijn in de platenverkoop aan jongeren in 2000. In het voorafgaande jaar was de aanschaf van muziek-CD's door deze leeftijdsgroep nog aanmerkelijk gedaald. Uit het rapport komt een lichte omzetstijging van 0,4 procent naar voren in de leeftijdsgroep van 10-19 jaar. Volgens Barry behoren juist deze jongeren tot de driftigste gebruikers van Napster. Hij trekt daarom de conclusie dat de toegang tot de uitwisseldienst op Internet ertoe heeft geleid dat de jongeren meer CD's zijn gaan kopen. De RIAA heeft Napster te vuur en te zwaard bestreden, niet alleen omdat het Internet-bedrijf auteursrechten schendt maar ook omdat Napster de CD-verkoop zou ondergraven. Vorige maand meldde de branchevereniging dat het aantal verkochte muziek- en beelddragers in 2000 met zeven procent is gedaald ten opzichte van 1999. Hierin zijn zowel CD's, vinylplaten, DVD's en cassettes inbegrepen. Gemeten naar verkoopwaarde was sprake van een daling met twee procent. (gke)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in