Nieuwe spraaktechnologie in ziekenhuis Breda
Het is het eerste ziekenhuis dat kiest voor voor Speechcom, een Nederlands bedrijf dat zich exclusief op de zorgmarkt richt. Men gebruikt spraaktechnologie van Dragon, onderdeel van het Amerikaanse Scansoft. Speechcom maakte een netwerkversie voor de Nederlandse zorgmarkt. Per gebruiker wordt het gangbare spraakprofiel gemaakt, maar de aanpak verschilt sterk van andere leveranciers. Veelal richten die zich op aparte medische afdelingen. Speechcom focust op de individuele specialist. Elke arts levert medische verslagen en brieven van de afgelopen twee jaar in. Die digitale documentatie wordt geanonimiseerd en ontdaan van persoonsgegevens en cijfers. Per arts worden dan woordgebruik, veelvoorkomende woordcombinaties en zinsverbanden gedestilleerd met behulp van statistische software van Dragon en zelfgebouwde programmatuur. Ook wordt de geleverde documentatie gecontroleerd op spelfouten. Onbekende termen worden voorgelegd aan de arts. Zo ontstaat een correct gespelde vocabulaire per medisch specialist. Die wordt aangevuld met farmaceutische stof- en preparaatnamen, aangeleverd door het College van Zorgverzekeringen. Projectleider in het ziekenhuis is neuroloog Robert-Jan de Graaf, die elk denkbaar spraakprogramma uitprobeerde. “Ik schrijf niks meer op”, zegt hij. “Na een onderzoek dicteer en corrigeer ik alles zelf. Het aantal fouten is zo klein dat de secretaresse niets hoeft te doen. Als je articuleert als Fred Emmer heb je ruim 99 procent herkenning. Over twee jaar doet minimaal de helft van medisch Nederland aan spraakherkenning.” Enige vertraging is ontstaan omdat de automatiseringsafdeling van het ziekenhuis een ZIS-koppeling nog niet foutloos heeft opgeleverd. Het ziekenhuis werkt met Hiscom. In augustus moet die koppeling in de lucht zijn. De spraaksoftware staat per locatie op één server; het tussenliggende netwerk van KPN had onvoldoende capaciteit om voldoende snelheid te bieden. Het ziekenhuisnetwerk is gebaseerd op Citrix Metaframe, dat niet goed met interactieve spraakherkenning overweg kan. Daarom zijn aparte servers nodig, terwijl gebruikers een volwaardige pc hebben in plaats van ‘thin clients’. Speechcom heeft twee maanden gelobbyd om het eerste ziekenhuis te contracteren. “De medische wereld begint eindelijk in deze technologie te geloven”, zegt Speechcom-directeur Hessel Voorbij. Bij Amphia duurde de uitrol een half jaar. “Als een academisch ziekenhuis deze technologie kiest, zal men de implementatie veelal over een lange periode uitsmeren”, zegt hij. Met acht andere ziekenhuizen is Speechcom ‘serieus’ in gesprek over ziekenhuisbrede installatie. In dat geval is personeelsuitbreiding noodzakelijk. Speechcom telt nu zeven medewerkers.