Nieuwe virtuele GSM-bedrijven lopen zich warm in de zijlijn
Speelruimte Marktanalist Farid Yunus van Yankee Group Europe ziet echter weinig speelruimte voor virtuele aanbieders in de overvolle Nederlandse GSM-markt. “Met vijf GSM-aanbieders met een eigen netwerk en een virtuele aanbieder moeten de toetreders geen goudmijn verwachten.” Yunus zegt dat hun succes sterk afhangt van de niches in de markt waar zij zich op richten, bijvoorbeeld op de zakelijke markt of juist de onderkant van de markt. “Als drie zich op dezelfde doelgroep richten, falen er twee.” One.Tel/Scarlet, net als Tele2 nu actief op het vaste net als een carrierselect-bedrijf, volgt het model van Tele2 om de klanten op het vast net ook een voordelig GSM-abonnement te slijten. “Binnen een jaar verwachten wij dat 10 procent van het huidige klantenbestand van vierhonderdduizend abonnees ook een GSM-telefoon van ons heeft”, zegt Gilbert de Bree, technisch directeur van One.Tel. Wiens netwerk zijn bedrijf gaat gebruiken, wil hij nog niet kwijt. De telefoonwinkelketen Phone House ziet kansen om GSM-abonnementen met prepaid-aspecten aan te bieden aan mensen die twijfelen tussen een prepaid- en postpaid-aansluiting. Het bedrijf deed al ervaring op met het MVNO-concept in zijn Britse winkelketen. De ANWB broedt op een serie datadiensten voor in de auto.