‘Nuchtere werkgevers op Job Event’
Maar afgezien van de gadgets en lekkernijen, lijkt het erop dat de recruiters zich nogal rustig houden. Hier en daar wordt een vliegles verloot, maar veel stunts zijn er niet.
De arbeidsmarkt is nu weer zo dat studenten vaak meerdere aanbiedingen op zak hebben op het moment dat ze hun diploma halen. “Maar gekke aanbiedingen, daar doen wij niet aan mee”, zegt Joost van der Vis van Accenture. “We hebben natuurlijk goede arbeidsvoorwaarden, een goed salaris, maar we onderscheiden ons vooral doordat we interessante projecten kunnen bieden in een internationale setting. De mogelijkheid om bijvoorbeeld een project in Londen te doen, spreekt jongere werknemers enorm aan.” Op die manier haalt Accenture maandelijks zo’n twintig IT’ers binnen. Van der Vis merkt overigens wel dat net afgestudeerden een verkeerd beeld hebben van werk. “Het kan ook een soort nadeel zijn dat de arbeidsmarkt zo goed is. Er ontstaat een soort laksheid, ‘ik vind toch wel een baan’ en ‘wanneer word ik manager’. Zo werkt het niet. Je moet je nog altijd eerst bewijzen.” Het is – ook voor die ‘realiteitszin’ – een goede ontwikkeling dat opleidingen en bedrijfsleven nauwer samenwerken, vindt Van der Vis. “We hebben net een bijeenkomst gehad met de HBO-ICT Council. Daarbij hebben wij als bedrijven aangegeven dat het belangrijk is voor opleidingen om zich te focussen, ‘terug naar de roots’, zorgen dat studenten een paar dingen goed kunnen, in plaats van heel veel dingen niet zo goed. Duale programma’s werken goed. Ook onze klanten gaan daar steeds meer voor open staan. Als werkgever moeten we ook flexibel zijn, merk ik. Studenten veranderen snel. Daarom is het handig om op evenementen als dit te staan, zo blijf je in contact.”
Even verderop staat TomTom. Een geweldig bekende merknaam, maar op de arbeidsmarkt nog wat minder zichtbaar. Marieke Gerritsen probeert op de beurs jonge ICT’ers te interesseren voor het bedrijf. “We groeien snel, nemen veel mensen aan maar hebben er altijd nóg meer nodig. We moeten TomTom nu goed gaan neerzetten als employer brand. We starten deze week met een mediaoffensief om meer van de werkvloer te laten zien. Veel mensen denken dat TomTom een marketingbedrijf is, maar bijvoorbeeld 40 procent van onze werknemers is bezig met softwareontwikkeling. Het profiel van deze werknemers is anders dan van de TomTom-koper, dus daar moeten we ook anders mee communiceren. Ons grote voordeel is natuurlijk dat we jong, groeiend en succesvol zijn, een aansprekend merk. Dat helpt zeker in het aantrekken van medewerkers. En we belonen goed, maar doen geen extreme dingen.”
Sysqua heeft dat voordeel van een bekende merknaam niet. Toch lukt het nog om elke maand rond de vijf mensen aan te nemen voor de groeiende organisatie. “We zijn nu met ongeveer 150 medewerkers en we willen beheerst groeien”, vertelt Simone Beekman. “Meer dan die vijf per maand nemen we daarom ook niet aan. Dan kunnen we de starters ook goed opleiden en begeleiden.” Ook bij Sysqua overheerst nuchterheid. “Als mensen puur voor het geld gaan, zijn ze voor ons niet interessant. Onze salarissen zijn prima en je mag zelf je auto en laptop kiezen, maar we bieden geen exorbitante bedragen. Mensen moeten echt kiezen voor deze dienstverlening, de wat ‘zachtere’ kant van de IT, waarbij de communicatie tussen gebruiker en IT-organisatie belangrijk is. De aanloop op de beurs was met name na de presentatie van een van mijn collega’s best behoorlijk. Verder zetten we voor de werving een mix in van adverteren, publiceren over het vakgebied en gastcolleges op hogescholen. Zo wordt onze naamsbekendheid ook groter.”
Ad Voorsluijs, Centrum voor ICT van de Belastingdienst, staat met collega’s voor de taak jaarlijks zo’n 300 IT’ers binnen te halen. “Dat wordt wel moeilijker”, zegt hij, “maar ook organisaties worden kieskeuriger: ze willen alleen mensen die direct inzetbaar zijn. Je kunt de schuld daarom niet alleen op de aanbodkant van de arbeidsmarkt schuiven. Wij zoeken jong talent, in een goede balans met ervaren mensen.” Het CICT wordt op dit moment geplaagd door negatieve aandacht in de media. “Dat merk je wel”, zegt Voorsluijs. “Studenten vragen wat er nou bij ons aan de hand is. We kunnen dat verhaal op zich wel goed uitleggen en daar staan de studenten ook voor open.” Op het gebied van arbeidsvoorwaarden valt er bij de Belastingdienst weinig te stunten. “Wat sollicitanten echter heel belangrijk vinden, is een goede balans tussen werk en privé. Niet maanden achter elkaar overwerken. Verder gaat het om de inhoud bij ons, ontplooiing, opleiding. We zijn een heel groot softwarehuis dus de ‘interne arbeidsmarkt’ bij ons is zeer breed. Volgende week nemen we de honderdste afgestudeerde aan. Dat wordt een feestje!”