Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: 'de helpdesk is tòch goed'

Ondanks negatieve persaandacht en een slecht imago worden klantenservices toch redelijk positief beoordeeld, aldus het onderzoek dat onderzoeksbureau MSI heeft uitgevoerd in opdracht van Newtel Essence. Ondervraagden gaven hun laatste contact met een helpdesk-medewerker gemiddeld een 6,6 als waardering.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

"Misschien komen deze waarderingen van helpdesks als een verrassing", zegt Maarten de Kroon, sales manager van Newtel Essence. Nadat Youp van 't Hek de negatieve ervaringen van zijn zoon twitterde, ontstond een heftige publieke discussie en negatieve publiciteit over helpdesks. Van de deelnemers aan het onderzoek was 89 procent het wel met de cabaretier eens.

Verwachting is slecht
Dat de waardering voor de helpdesk een voldoende scoort wil niet zeggen dat de medewerkers nu achterover mogen leunen. "Het komt meer doordat mensen een zeer slechte verwachting hebben van hun contact met de helpdesk. Als het dan meevalt, zijn ze toch geneigd om een min of meer goed cijfer te geven", zegt De Kroon.

Wachttijd is irritant
Het voldoen aan de primaire wens van de klant, namelijk 'een adequate afhandeling van vraag of klacht' is al voldoende om verwachtingen te overtreffen. Ruimte voor verbetering komt in het onderzoek ook ruimschoots naar boven. Klanten ergeren zich niet alleen aan de lengte van de wachttijd, maar zelfs nog meer aan de invulling ervan. Als meest irritant beoordelen klanten keuzemenu's en 'voorgeprogrammeerd gedrag' dat opgemerkt wordt als een helpdeskmedewerker een belscript hanteert. Uit het onderzoek blijkt verder dat de klant ook graag een keuze heeft in het kanaal om contact op te nemen met een helpdesk.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in