Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek naar kennisoverdracht

Het onderzoeksprogramma moet helpen om te achterhalen hoe bedrijven en kennisinstellingen als universiteiten elkaar het beste kunnen vinden bij de ontwikkeling van kennis en technologie. Een goede interactie en samenwerking is daarbij van groot belang.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De beide opdrachtgevers voor het onderzoek veronderstellen dat er om de implementatie van innovatie succesvol te laten verlopen wel eens organisatorische veranderingen en wijzigingen in de bedrijfscultuur nodig kunnen zijn. Daartoe wil men het proces van interacties tussen de betrokken partijen en de wijze waarop ze samen kennis opbouwen zo nauwkeurig mogelijk analyseren. Op die wijze hoopt men duidelijk te krijgen hoe er meer dynamiek in die onderlinge relaties kan worden gebracht zodat wel aanwezige kennis, vooral bij universiteiten en researchinstellingen, beter kan worden gebruikt voor het innoveren van producten en diensten. De focus van het onderzoeksprogramma is dan ook de vraag hoe de verschillende typen kennis die kunnen leiden tot innovatie in producten, processen, diensten of organisaties worden voortgebracht en verspreid. Volgens EZ en NWO wordt de inzet van universiteiten om op zoek te gaan naar toepassingen van hun kennis negatief beïnvloed door het feit dat de overheid ze daar niet op afrekent. Bedrijven hebben daarentegen nogal eens de neiging om de voorkeur te geven aan nieuwe producten op basis van relatief eenvoudige kennis boven meer hoogwaardige innovaties van hun producten en diensten. Voor het onderzoek is in eerste aanleg een miljoen euro beschikbaar.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in