Online-controle op verzekering van patiënt
Van een tiental verzekeraars worden basisgegevens van verzekerden dagelijks gekopieerd naar een database van LifeLine in Capelle. Ziekenhuizen en zorgverleners voeren de controle uit met een gewone browser. Zij worden door de verzekeraar geautoriseerd met een inlogcode en wachtwoord. Alle kosten worden gedragen door de deelnemende zorgverzekeraars. “LifeLine heeft elektronische postbussen bij ruim driekwart van de huisartsen”, zegt Infomedicsdirecteur prof. dr. Sweder van Wijnbergen, voorheen secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken. “Dat kanaal is voor ons interessant. Elk initiatief wordt onhaalbaar als je bij duizenden artsen en andere zorgverleners software moet installeren.” “Ziekenhuizen zullen de controles veelal via een vaste VPN-verbinding uitvoeren”, zegt Barry van den Berg, salesmanager bij Lifeline. “Men kan controles uitvoeren vanaf de opnamebalie, of achteraf batchgewijs vanaf de financiële administratie.” Verzekeraar Achmea heeft volgens hem al 7500 raadplegers. Uiteindelijk moet de controle automatisch in de achtergrond worden uitgevoerd vanuit de software van zorgverleners. Effectieve controles op verzekeringsrecht zijn een eerste voorwaarde voor geautomatiseerde afhandeling van een gigantische berichtenstroom. Bij sommige zorgverzekeraars werken honderden medewerkers aan de verwerking van papieren declaraties. Zorgverleners als huisarts of apotheek hebben soms met 25 verschillende zorgverzekeraars te maken. Voor een intermediair als Infomedics is de online-controle een noodzaak. LifeLine ontwikkelde de online-controle op verzekeringsrecht met zorgverzekeraar Anova, voor gebruik in het Amersfoortse werkgebied. Inmiddels omvat de databank bijna acht miljoen verzekerden, omdat ook andere zorgverzekeraars zich aansloten. Aan ziekenhuizen wordt een eenmalige match op verzekeringsrecht aangeboden. Daarbij worden de ziekenhuisbestanden vergeleken met die van zorgverzekeraars, om bestandsvervuiling terug te dringen. Infomedics wil uiteindelijk alle declaraties in de zorgsector transporteren, via beveiligde transacties over internet. Daarbij gaat het om een jaarlijkse stroom van vierhonderd miljoen declaratieregels. Elektronische verwerking zou de zorgsector jaarlijks 135 tot 365 miljoen euro besparen. Bij drie ziekenhuizen worden de online-controles nu uitgevoerd, naast de elektronische verzending van declaraties. Ook draaien pilots bij kleine clubjes huisartsen, tandartsen en fysiotherapeuten. “Binnen drie maanden is het concept qua techniek en organisatie klaar voor een landelijke uitrol”, verzekert Van Wijnbergen. Nadat een patiënt zich meldt aan de ziekenhuisbalie, gaat er automatisch een bericht naar de database van LifeLine. Vanuit zorgverleners worden Edifact-berichten of HL7-berichten vertaald in XML. De controle is alleen beschikbaar na invoering van enkele verplichte NAW-gegevens en de zorgverzekeraar. “Je wilt voorkomen dat iedereen kan opvragen wie bij zorgverzekeraar A of B is verzekerd”, zegt Van den Berg. De controle is op termijn mogelijk met het Zorg Identificatienummer. De online-verzekeringscontrole wordt inmiddels ook gebruikt bij Zivoned, een landelijk opererend taxibedrijf, op verzoek van Achmea. In het retourbericht aan de taxionderneming wordt het huisadres van de patiënt vermeld, dat middels een apart Edifact-bericht uit de polis wordt gelicht. De medische taxivergoeding geldt namelijk alleen als de patiënt vanaf de eigen woning wordt vervoerd. Voor het taxibedrijf worden volgens LifeLine nu al 130 duizend controles per maand uitgevoerd.