Ontwikkelingscentrum Indiaas IT-bedrijf geopend in Boedapest
Met de Boedapester vestiging gokt TCS vooral op klanten uit Duitsland. “Na de Verenigde Staten en Japan is Duitsland de grootste markt en er is daar een enorme behoefte aan IT’ers. Omdat die niet te vinden zijn, is er een grote noodzaak om IT-ontwikkelingsprojecten uit te besteden”, aldus Subramanian Ramadorai, directeur van TCS. Veel Duitse en West-Europese bedrijven proberen de tekorten op te vangen door het aantrekken van softwarespecialisten uit India of landen als Hongarije, Roemenië en Tsjechië. Daarom is het tamelijk opmerkelijk dat een Indiaas bedrijf zelf de stap zette om zich in Centraal-Europa te vestigen. Maar er is volgens Ramadorai een belangrijk verschil tussen de behoeften van zijn bedrijf en ondernemingen in West-Europa die kampen met een gebrek aan IT’ers. “Die hebben vaak mensen nodig voor een bepaald project en een beperkte tijd. Wij vestigen ons hier voor de lange termijn en willen een basis creëren voor verdere ontwikkeling. Wij nemen mensen voor langere tijd in dienst.” Het Indiase bedrijf concentreert zich op het buitenland, omdat in India zelf weliswaar zeer goede computeropleidingen en veel hoogopgeleide IT-specialisten zijn, maar het gebruik van computers in de samenleving als geheel nog niet erg wijdverbreid is. De Boedapester onderneming zal in eerste instantie voor een derde uit Indiaas en voor tweederde uit Hongaars personeel bestaan. De leiding komt geheel in Indiase handen. Op de langere duur wil Ramadorai ook IT’ers uit landen als Polen en Tsjechië aan te trekken. Het bedrijf wil daartoe onder meer samenwerking gaan zoeken met universiteiten in de regio. Pas afgestudeerden zouden dan de kans krijgen om zich bij TCS intern verder te scholen en gelijktijdig twee, drie jaar ervaring op te doen in het buitenland. TCS koos voor Boedapest na uitvoerig onderzoek in Midden- Europa. De kostenfactor was daarbij belangrijk, maar niet doorslaggevend. Praag kwam als alternatief uit de bus, maar uiteindelijk koos het voor Boedapest, omdat het daar volgens Ramadorai de juiste mensen vond: zelfbewust en goed opgeleid met een goede talenkennis. Andere belangrijke factoren waren de goede infrastructuur, het perspectief van EU-lidmaatschap en de snelheid waarmee het in Hongarije mogelijk was om het bedrijf van de grond te krijgen.