Opleving pcafzet vooralsnog broos
Al met al ligt de afzet dit jaar nog altijd onder het aantal van 33,5 miljoen pc’s dat twee jaar geleden in het derde kwartaal over de toonbank ging. Toen schoot de afzet van jaar op jaar nog met 19 procent omhoog. In het derde kwartaal van 1999 was zelfs sprake van een nog forsere groei van 26 procent in vergelijking met 1998. Ook voor het vierde kwartaal van dit jaar verwacht IDC een lichte groei van de afzet. Deze flauwe opleving komt na vijf opeenvolgende kwartalen waarin de verkoop van pc’s in vergelijking met het voorgaande jaar daalde. Heroverd Ondanks de economische tegenwind zet Dell zijn opmars voort. Volgens IDC heroverde het bedrijf de koppositie, die het even had moeten prijsgeven door de fusie van Compaq en HP. Dell zag in het derde kwartaal zijn afzet van jaar op jaar met 23 procent toenemen tot 5,2 miljoen pc’s. Dat levert Dell een marktaandeel op van 16 procent (was 13,5 procent). HP’s afzet daalde tegelijk met 5 procent. Wereldwijd leverde HP in het derde kwartaal 5 miljoen pc’s af, goed voor 15,5 procent (was 16,9 procent) marktaandeel. IBM zag de afzet met 2,2 procent slinken tot een kleine 2 miljoen exemplaren, waarmee het marktaandeel daalde van 6,4 tot 6 procent. Daarna volgen Fujitsu Siemens (van 4,1 naar 4,3 procent aandeel) en het Japanse NEC, dat opklom van 3 naar 3,3 procent. Voor de overige leveranciers resteert 36,7 procent van de wereldmarkt. In Europa, het MiddenOosten en Afrika (Emea) steeg de pcafzet in het derde kwartaal met 3,3 procent tot 8,7 miljoen stuks. Ook hier kan de bescheiden groei het in 2001 geleden verlies niet goedmaken. Vorig jaar zakte de verkoop in de overeenkomstige periode namelijk met 9,4 procent in. Met een marktaandeel van 20,8 procent (was 21,2 procent) mag HP zich de grootste pcverkoper van de Emearegio noemen. Dell zag zijn aandeel stijgen van 9,7 naar 10,4 procent. Licht gegroeid is ook het aandeel van Fujitsu Siemens: van 8 naar 8,3 procent. IBM’s positie op de Europese pcmarkt kalft verder af: van 6,1 naar 5,7 procent. Het Taiwanese Acer daarentegen groeit relatief fors, van 4,2 naar 4,8 procent. Alle overige fabrikanten samen verkochten 4,3 miljoen pc’s, goed voor een marktaandeel van op de kop af 50 procent.