Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Oude ICT-meuk betrouwbaarder dan nieuwe technologie’

Dat blijkt uit de Network Barometer Report 2014 van Dimension Data. Apparatuur die op zijn einde loopt of voorbij de levensverwachting is, levert minder problemen op in het onderhoud, ontdekte de leverancier tot zijn eigen verrassing. Sterk verouderde apparatuur zorgde niet, zoals verwacht, voor een langere downtime. De uitval was zelfs 1 procent minder.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Gemiddelde reparatietijd 3,4 uur

De gemiddelde reparatietijd van ICT-apparatuur is 3,4 uur, waarbij nieuwere apparaten 48 minuten meer nodig hebben om weer aan de praat te krijgen dan gemiddeld. Verouderde ICT-apparaten (drie tot vijf jaar oud, die niet meer verkocht worden maar nog wel ondersteund) kosten gemiddeld 42 minuten minder reparatietijd dan gemiddeld. Zelfs de oudste meuk, zogenaamde ‘obsolete devices’ (ouder dan vijf jaar en niet meer verkocht en ondersteund) zitten met 3,3 uur reparatietijd nog onder het gemiddelde.

Veel incidenten vallen buiten servicecontract

Uit het rapport blijkt verder dat 84 procent van alle ICT-storingen niet onder het afgesloten servicecontract valt. Deze storingen komen door menselijke fouten (26 procent), telecomstoringen (22 procent) of omgevingsfactoren, zoals stroomuitval en temperatuurproblemen (15 procent). Slechts 16 procent van de ICT-incidenten waarvoor gebruikers de servicedesk inschakelen, heeft dus direct te maken met de apparatuur. Het merendeel (14 procent) houdt verband met de hardware, slechts 2 procent van de incidenten houdt verband met bugs in de software.

Eerder meldde AutomatiseringGids al op basis van hetzelfde onderzoek van Dimension Data dat organisaties vernieuwingen voor hun netwerken steeds langer uitstellen. Meer dan de helft van alle apparaten die verbonden zijn in bedrijfsnetwerken is verouderd of overbodig. Dat is het hoogste percentage in 6 jaar.

Network Barometer Report

Het Network Barometer Report 2014 is samengesteld aan de hand van gegevens die zijn verzameld tijdens 288 technische assessments, waarbij 74.000 netwerk-apparaten zijn onderzocht in organisaties uit verschillende sectoren in 32 landen. Daarnaast werden gegevens verzameld van 91.000 service-incidenten die zich voordeden in ICT-netwerken die Dimension Data onderhoudt en beheert voor klanten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in