OV Chipkaart is veel vervoerders te duur
EastWest is een door adviesbureau Accenture geleid consortium, dat eind maart als winnaar van een tenderprocedure uit de bus kwam. De aanbesteding werd georganiseerd door Trans Link Systems (TLS), waarin brancheorganisatie Mobis en vijf grote vervoerders Nederlandse Spoorwegen, Connexxion, RET, HTM in Den Haag en het Amsterdamse GVB samenwerken. Hoewel het om een landelijk project gaat, kunnen de vervoerbedrijven individueel beslissen of ze meedoen of niet. Daardoor dreigen reizigers met verschillende kaartsystemen te worden geconfronteerd. Zo stelt busbedrijf Connexxion zich terughoudend op. "We hebben alleen het groene licht gegeven voor een proef met EastWest. Daarna nemen wij de definitieve ‘go, no go’beslissing. Naarmate we verder onderhandelen weten we beter wat het gaat kosten, maar de business case is voor Connexxion nog steeds negatief." Diverse vervoerbedrijven blijken de chipkaart namelijk niet rendabel te kunnen invoeren. Alleen bedrijfsonderdelen met veel zwartrijders 21 procent in de Amsterdamse metro zullen echt profiteren van het installeren van tourniquets met chipkaartlezers. Bovendien levert het enige tijd naast elkaar bestaan van strippenkaart en chipkaart extra kosten op. De branche wil daarvoor 150 miljoen euro subsidie van de regering. Eind 2001 besloten de in TLS verenigde bedrijven dat er een elektronisch betaalsysteem moest komen. Dat zou de efficiency van het openbaar vervoer moeten vergroten._ De Rijksoverheid had formeel part nog deel aan dit besluit. Minister Peijs (CDA) heeft tot dusver geen harde toezeggingen gedaan. Haar partij wil vier jaar lang 30 miljoen euro per jaar uit de opbrengst van het ‘kwartje van Kok’ uittrekken. Ook Sharon Dijksma (PvdA) ziet problemen ontstaan als het Rijk niet bijspringt: "De vervoerders hebben dat duidelijk aangegeven. De migratie naar de chipkaart levert voor een aantal betrokkenen een negatieve business case op. 30 miljoen per jaar zou een stap in de goede richting zijn." De Amsterdamse wethouder Mark van der Horst (VVD) wil dat het Rijk het voortouw neemt in het project, zowel organisatorisch als financieel. Hij vindt de Kamerfractie van GroenLinks aan zijn zijde: "De minister weigert zich verantwoordelijk te voelen en er is gebrek aan financiering. We hopen dat de minister het project met een substantieel bedrag vlot trekt, zodat die chipkaart, waar iedereen al jaren op wacht, er nu eindelijk komt", aldus een woordvoerder.