Overslaan en naar de inhoud gaan

OV Chipkaart is veel vervoerders te duur

Deze week tekende het Rotterdamse vervoerbedrijf RET een contract met leverancier East­West voor de OV Chipkaart. In september 2004 moet het systeem operationeel zijn. Met de aanleg in de Rotterdamse metro is 50 miljoen euro gemoeid. Het project kost landelijk circa 1 miljard euro.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

East­West is een door adviesbureau Accenture geleid consortium, dat eind maart als winnaar van een tenderprocedure uit de bus kwam. De aanbesteding werd georganiseerd door Trans Link Systems (TLS), waarin brancheorganisatie Mobis en vijf grote vervoerders ­ Nederlandse Spoorwegen, Connexxion, RET, HTM in Den Haag en het Amsterdamse GVB ­ samenwerken. Hoewel het om een landelijk project gaat, kunnen de vervoerbedrijven individueel beslissen of ze meedoen of niet. Daardoor dreigen reizigers met verschillende kaartsystemen te worden geconfronteerd. Zo stelt busbedrijf Connexxion zich terughoudend op. "We hebben alleen het groene licht gegeven voor een proef met East­West. Daarna nemen wij de definitieve ‘go, no go’­beslissing. Naarmate we verder onderhandelen weten we beter wat het gaat kosten, maar de business case is voor Connexxion nog steeds negatief." Diverse vervoerbedrijven blijken de chipkaart namelijk niet rendabel te kunnen invoeren. Alleen bedrijfsonderdelen met veel zwartrijders ­ 21 procent in de Amsterdamse metro ­ zullen echt profiteren van het installeren van tourniquets met chipkaartlezers. Bovendien levert het enige tijd naast elkaar bestaan van strippenkaart en chipkaart extra kosten op. De branche wil daarvoor 150 miljoen euro subsidie van de regering. Eind 2001 besloten de in TLS verenigde bedrijven dat er een elektronisch betaalsysteem moest komen. Dat zou de efficiency van het openbaar vervoer moeten vergroten._ De Rijksoverheid had formeel part nog deel aan dit besluit. Minister Peijs (CDA) heeft tot dusver geen harde toezeggingen gedaan. Haar partij wil vier jaar lang 30 miljoen euro per jaar uit de opbrengst van het ‘kwartje van Kok’ uittrekken. Ook Sharon Dijksma (PvdA) ziet problemen ontstaan als het Rijk niet bijspringt: "De vervoerders hebben dat duidelijk aangegeven. De migratie naar de chipkaart levert voor een aantal betrokkenen een negatieve business case op. 30 miljoen per jaar zou een stap in de goede richting zijn." De Amsterdamse wethouder Mark van der Horst (VVD) wil dat het Rijk het voortouw neemt in het project, zowel organisatorisch als financieel. Hij vindt de Kamerfractie van GroenLinks aan zijn zijde: "De minister weigert zich verantwoordelijk te voelen en er is gebrek aan financiering. We hopen dat de minister het project met een substantieel bedrag vlot trekt, zodat die chipkaart, waar iedereen al jaren op wacht, er nu eindelijk komt", aldus een woordvoerder.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in