Peijs geeft aftrap voor uitvoering wegbeprijzing
Peijs wil een goedkoop technisch systeem; de invoeringskosten van de kilometerprijs moeten in elk geval aanzienlijk lager dan de 3 miljard die het Platform had berekend. En de uitvoerings- en handhavingskosten mogen niet meer dan 5 procent van de opbrengsten bedragen. Een ad-hoc consortium van ICT-bedrijven liet eind vorig jaar al aan de vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat weten dat het veel goedkoper kan. "Je moet je natuurlijk eerst even afvragen: 5 procent van welk bedrag", zegt Anne Tip, consultant bij LogicaCMG. "Als de kilometerprijs net zoveel gaat opbrengen als de Motorrijtuigenbelasting en de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen samen [die bij invoering van de wegbeprijzing komen te vervallen - red.] dan zit je op zo’n 8 miljard per jaar. Ik denk dat 5 procent in dat geval zeker haalbaar is. Voor 350 tot 400 miljoen kunnen wij een systeem leveren. Maar zoiets moet je gefaseerd aanpakken. In het eerste jaar zullen de kosten hoger zijn." De kilometerprijs gaat gelden voor alle voertuigen, alle wegen en wordt variabel naar tijd, plaats en milieukenmerken van de auto. Er zijn verschillende technieken die zo’n eisenpakket mogelijk maken. Men denkt met name aan combinaties van radiosignalen over korte afstand (DSRC), satellietnavigatie (GPS, Galileo) en mobiele telecommunicatie (GSM, GPRS, UMTS). Toll Collect T-Systems, een volle dochter van Deutsche Telekom, heeft alvast ervaring met Toll Collect, het eerste tolsysteem ter wereld dat gebaseerd is op satellietnavigatie (GPS) in combinatie met GSM-communicatie. Het Duitse tolsysteem voor zwaar vrachtverkeer op de hoofdsnelwegen functioneert sinds januari 2005, maar wordt door concurrenten alweer afgedaan als ‘te groot (refererend aan de On-Board Unit (OBU) in de vrachtwagens), te duur en te grof’. Het Platform Anders Betalen bracht naar voren dat de techniekkeuze een grote rol speelt voor het maatschappelijk draagvlak: de weggebruiker moet direct in zijn auto kunnen zien tegen welke kosten hij rijdt. Ook de EU stelt eisen aan de techniek. Een beprijzingssysteem moet ‘interoperabel’ zijn; kunnen aansluiten bij andere technische systemen die over de grens worden gebruikt. Siemens heeft systemen getest in Wenen en de VS waarbij een eenvoudig GPS-ontvangertje communiceert via Bluetooth met een GSM die weer gelinkt is aan een telecomnetwerk.,,Het Weense systeem werkte ook in mijn auto in Amsterdam", zegt Han van der Steen, manager van Siemens.,,Alleen het betalingssysteem erachter is er nog niet." Dat is Siemens wel aan het ontwikkelen.,,Er is vraag naar, dus dat moet je toch in huis hebben." Britten In het kader van de marktprincipes (economies of scale), toog minister Peijs eind januari naar Londen om met haar Britse collega’s te overleggen of ze niet samen op konden trekken. De Britten hebben goede ervaringen met de congestieheffing in de hoofdstad en eveneens plannen voor een landelijke kilometerprijs. Rond 2011 willen ze in de regio rond Liverpool starten met zo’n 5 miljoen auto’s. "Mijn idee is dan dat 5 miljoen Britse motorvoertuigen samen met 7 miljoen Nederlandse motorvoertuigen meteen een veel interessantere business case opleveren voor bedrijven", aldus Peijs.