Overslaan en naar de inhoud gaan

Privacy opeens ‘hot’ bij zoekmachines

Microsoft blijft het zoekgedrag van zijn klanten wel opslaan, maar verwijdert voortaan na achttien maanden informatie die de vragensteller kan identificeren, zoals het internetprotocol-adres. Andere informatie die de vragensteller en zijn vragen met elkaar in verband kunnen brengen, zullen fysiek gescheiden van de zoekinformatie opgeslagen worden.
Ook Yahoo heeft een aanscherping van zijn privacybeleid in petto.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het zal identificerende gegevens bij zoekopdrachten voortaan na dertien maanden verwijderen, tenzij gebruikers zelf vragen om die gegevens langer vast te houden of wanneer Yahoo daartoe door de autoriteiten verplicht wordt.
Behalve aanscherping van het eigen privacybeleid beijvert Microsoft zich samen met Ask nu ook voor een branche-initatief om tot zelfregulering op dit vlak te komen. De initiatiefnemers zullen in september hun plannen ontvouwen, na consultatie van branchegenoten, adverteerders en privacy-organisaties.

Anoniem
Ask zelf gaat overigens al een stapje verder in privacybeschermende maatregelen dan Microsoft: vorige week maakte het bedrijf bekend dat gebruikers van zijn zoekmachine vanaf eind dit jaar desgewenst zoekvragen kunnen stellen zonder dat informatie daarover wordt opgeslagen. Wanneer men niet voor deze optie kiest, verwijdert Ask, net als Microsoft, na anderhalf jaar het IP-adres van de opgeslagen gegevens over gestelde zoekvragen alsnog.
Met hun annonceringen spelen de zoekmachineproducenten haasje-over met Google, dat eerder aankondigde de termijn dat het identificerende gegevens bij informatie over zoekopdrachten bewaart te verkorten van 24 naar 18 maanden. Bovendien past het bedrijf cookies die het op het systeem van gebruikers plaatst zo aan, dat ze zich twee jaar na het laatste bezoek zelf verwijderen.

Gang
Overigens is het wel opmerkelijk dat zoekmachines zo lang hun goddelijke gang konden gaan met de informatie over het zoekgedrag van hun klanten. De acties die ze nu ondernemen lijken bovendien eerder ingegeven door de aanzwellende kritiek dan door oprechte bezorgdheid over de privacy van hun klanten. De analyses van het zoekgedrag zijn een bron van inkomsten voor de uitbaters van zoekmachines. Adverteerders zijn continu op zoek naar de meest efficiënte besteding van hun reclamebudget. Met behulp van de informatie die zoekmachine-uitbaters verzamelen kunnen adverteerders hun advertenties beter focusseren op mensen die op dat moment het meest geïnteresseerd zullen zijn in hun aanbod

Ongelukje
Nog los van de vraag of je daar als internetter wel op zit te wachten zitten er ook zorgwekkende kantjes aan het verzamelen van zoveel informatie over de persoonlijke interesses van individuen. Dat werd vorig jaar ineens ook voor het grote publiek duidelijk toen internetserviceprovider America Online per ongeluk de gegevens van 21 miljoen zoekopdrachten van 650.000 van zijn klanten online zette. Daaruit konden verrassend nauwkeurige, soms bijna tot op individuen herleidbare profielen opgesteld worden. De commotie die dat opleverde verklaart voor een deel de herontdekking van privacy door de zoekmachineproducenten. En voor de rest zorgde de Europese Commissie. Die is onlangs een inventariserend onderzoek gestart om te kijken of ze moet ingrijpen in de gewoonte om gegevens van het zoekgedrag van websurfers op te slaan.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in