Overslaan en naar de inhoud gaan

Report: De HR-manager Mark van Linden

Mark van Linden is human resource (HR-) manager bij de holding van Centric. Samen met de HR afdelingen van de diverse werkmaatschappijen stelt hij het personeelsbeleid vast. “Zij voeren het HR-werk uit, ik heb de luxepositie dat ik met een team van HR-managers en adviseurs nieuw beleid kan bedenken en acties over heel Centric mag coördineren.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock


Centric koestert zijn imago als nuchter bedrijf dat ‘zijn beloftes nakomt’, maar in dat nuchtere bedrijf is zeker ook passie te vinden, zegt Van Linden. “Ik werk hier nu ruim één jaar en wat mij opvalt is de sterke betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf, bij collega’s en bij klanten.” Als HR-manager is hij natuurlijk geïnteresseerd in hoe medewerkers passie in hun werk vinden. “Want je werk met plezier doen, er voldoening uithalen, dat maakt toch het verschil in deze zeer concurrerende markt.” Dat die passie bij medewerkers van Centric te vinden is, heeft volgens hem voor een groot deel te maken met de korte lijnen in de organisatie. “Onze directeur-eigenaar is welgeteld drie stapjes verwijderd van de helpdesk-medewerkers, projectleiders en accountmanagers... onze medewerkers zijn goed geïnformeerd, ze weten waar het bedrijf voor staat en waar het naartoe wil. Bovendien hebben ze veel eigen verantwoordelijkheid en kunnen ze zelf sturing geven aan hun ontwikkeling. Dat is denk ik een tweede belangrijke voorwaarde voor een sterke betrokkenheid bij je werk.”
Zelf haalt Van Linden grote voldoening uit zijn werk als met name complexe trajecten tot een goed einde worden gebracht. “Centric heeft de laatste tijd nogal wat bedrijven overgenomen. Het is dan de uitdaging om iedereen onder dezelfde gemeenschappelijke noemer te brengen, terwijl je niet de ziel uit zo’n bedrijf haalt. De meeste bedrijven die we overnamen waren succesvol, hun eigenheid was een deel van hun kracht. Dat moet je niet willen veranderen.” Het is mooi om te zien hoe na verloop van tijd allerlei dwarsverbanden onstaan tussen de overgenomen bedrijven en de moedermaatschappij, zegt Van Linden: “Ze houden hun eigen uitstraling, maar op het gebied van opleidingen, arbeidsvoorwaarden, contacten met klanten zie je allerlei lijnen lopen met de andere werkmaatschappijen. Het geeft voldoening dat je zo’n traject hebt volbracht, dat je het samen met collega’s van de grond hebt gekregen en dat het functioneert. Dat je er op kunt terugkijken en kan zeggen: dat hebben we maar mooi met zijn allen voor elkaar gekregen. Ja, daar vind ik mijn passie.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in