RFID is geen super-barcode
Een deel van de RFID-hype is gebaseerd op de veronderstelde kostprijs van de RFID-tags. De magische grens van 5 cent per stuk zou kunnen leiden tot het ‘taggen’ van alle artikelen in de supermarkt. Woods adviseert bedrijven maar niet te veel te rekenen op labels die maar 5 cent kosten. "Wellicht daalt de minimumprijs van de huidige 40 cent uiteindelijk naar zo’n 20 cent, maar leveranciers die zeggen dat soort labels nu al te kunnen leveren zijn leugenaars." De voorgespiegelde prijsdalingen gaan volgens Woods voorbij aan reële productieomstandigheden, de kosten van patenten het het terugverdienen van investeringen. De goedbeheerde processen van nu - dus doorgaans ook die in een supermarktketen - zijn vaak helemaal geen goede kandidaat voor RFID. "Uit pilotprojecten bij distributiecentra blijkt ook vaak dat het bij dat soort processen geen zin heeft; het leidt niet tot snelheidsverhoging of kostenbesparingen. In bijvoorbeeld ziekenhuizen zijn de processen chaotischer en de assets minder goed beheerd. Daar zijn makkelijk goede business cases te bedenken. Vraag een ziekenhuis maar of ze wel eens rolstoelen of infuuspompen kwijtraken." Wal-Mart, de grootste winkelketen ter wereld en het meest besproken voorbeeld als het om RFID- gaat, is nog steeds bezig met het formuleren van zijn strategie en het onderhandelen met leveranciers. In feite vraagt het bedrijf zijn 100 grootste leveranciers op korte termijn te beginnen hun pallets en dozen te voorzien van RFID-tags. Als voorbeeld van een situatie waar Wal-Mart wel voordelen realiseert noemt Woods ‘serialized invoice reconciliation’. Daarbij worden verschillen in gegevens over de door de leverancier verzonden en door Wal-Mart ontvangen dozen op basis van de serienummers elektronisch opgelost. "Leverancier Proctor & Gamble heeft beloofd het automatisch recht te zetten als er bijvoorbeeld vijf dozen minder zijn ontvangen dan op de factuur staat." Het handmatig oplossen van zo’n geschil kost tot nu toe z In de detailhandelssector wordt veel gesproken over het EPCGlobal Network en de bijbehorende architectuur. Dat is een nog niet uitontwikkeld systeem dat draait om de elektronische productcodes (EPC) zoals die internationaal zijn vastgesteld door EAN/UCC. De EPCGlobal-architectuur behelst een flinke hoeveelheid RFID-specifieke middleware. Gartner gelooft dat de oorspronkelijke neiging dergelijke architecturen te bouwen die de RFID-gegevens zouden verwerken vóórdat die gegevens naar bedrijfsapplicaties zouden vloeien, achterhaald is. Woods: "Laat je daar niet mee in! Dit probeert het verkeerde soort probleem op te lossen. Het is bedacht door ingenieurs die zich hebben afgevraagd hoe de wereld er uit zou zien als óveral een RFID-tag op zou zitten." Dit soort architecturen is volgens hem eigenlijk opgezet om te voorkomen dat de oude applicaties vervangen moesten worden. Maar die zullen zowiezo vervangen moeten worden, omdat echt RFID-gerichte applicaties veel meer moeten kunnen dan de huidige applicaties die goed met barcode-informatie overweg kunnen. En voor zover die oorspronkelijke architecturen al tot producten hebben geleid, zijn ze nauwelijks in staat meer dan de simpelste scenario’s te verwerken. "Het is dus zaak via de nieuwe servicegeoriënteerde architectuur, die nu in ontwikkeling is, met nieuwe applicatiecomponenten te beginnen die goed overweg kunnen met RFID." Informatieknooppunt Claus Heinrich, directielid van SAP en auteur van een boek over RFID dat onlangs verscheen, bevestigt dat min of meer. Het ‘business process platform’ - een Gartner-term - dat SAP met zijn web-servicesgerichte NetWeaver-platform mogelijk maakt, moet meteen dienst doen als informatieknooppunt voor RFID. "De logische integratie moet op procesniveau gebeuren. Met ons platform kun je dat realiseren. Of je nu barcodes of RFID hanteert, je hebt de mogelijkheid het in één keer te integreren. Je moet er geen afzonderlijke systemen voor creëren." RFID maakt de verschuiving mogelijk naar een nieuw soort applicaties, stelt Heinrich. Er wordt immers meer automatisch afgehandeld en de ondersteunende applicaties zullen zich meer met de uitzonderingen gaan bezighouden en ‘event triggered’ worden. Die ‘events’ zullen in toenemende mate meldingen van RFID-lezers zijn. "SAP snapt het goed", meent Woods, "maar heeft de technologie er niet voor. SAP-klanten zullen aanvullingen van derden nodig hebben." Oracle is er met zijn applicatieserver verder mee, maar heeft weer geen goed business-verhaal rond RFID, meent Woods. "En Microsoft heeft de grootste lawaai/productverhouding van allemaal. Het is veel visie, maar geen producten. IBM heeft op zijn beurt met zijn MQSeries een overige-engineerde oplossing in de aanbieding. Laat je daarin niet meezuigen." Keerzijde De door Heinrich voorspelde groei van RFID-meldingen komt niet zonder keerzijde. De behoefte aan opslag-, verwerkings- en netwerkcapaciteit zullen bij bedrijven die een RFID-strategie omarmen de komende vier jaar op zijn minst vertienvoudigen. RFID-data zullen immers veel gedetailleerder zijn en frequenter worden opgepikt. Wal-Mart, de grootste winkelketen ter wereld, is nog steeds bezig zijn strategie op he terrein van RFID te definiëren. foto: reuters