Ribbit lanceert open platform voor webtelefonie
Daar wil de Amerikaanse starter Ribbit wat aan doen: het stelt een application programming interface (API) beschikbaar voor het integreren van telefonietoepassingen in websites en software. Het idee is enigszins afgekeken van Facebook, de sociale netwerksite die webapplicaties van derden op zijn website toelaat.
Ribbit heeft een eigen zogenoemde softswitch ontwikkeld, zeg maar een telefooncentrale zoals Lucent of Nortel die leveren, maar dan virtueel. Adobe’s Flash, Flex en straks ook Silverlight dienen als basis voor de telefoniediensten van Ribbit. Die diensten kunnen gewoon in een browseromgeving draaien, maar ook als losse applicatie worden aangeboden. Ribbit ondersteunt alle webtelefonieprotocollen zoals SIP, Skype en XMPP van Google Talk. “Als je vandaag de dag een telefoniebedrijf zou beginnen, hoe zou dat er dan uitzien?”, zegt directeur Ted Griggs, ooit oprichter van een VoIP-bedrijf dat aan Cisco werd verkocht. “In elk geval een bedrijf zonder hardware.”
De eerste toepassingen van Ribbit zijn te vinden bij Salesforce.com, waarbij verkopers direct toegang krijgen tot diverse telefoniefuncties. Binnenkort wil Ribbit zijn diensten commercieel aanbieden. Voor gesprekken naar vaste nummers moet betaald worden, onderling zijn de gesprekken gratis.