Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijkswaterstaat Verkeerspost Tiel

Hoe hou je de verkeersbewegingen op een driesprong in de gaten, wanneer die bestaat uit water, zoals het punt waar het Amsterdam Rijn-kanaal uitkomt op de Waal? Op de Verkeerspost Tiel van Rijkswaterstaat, leiden de medewerkers 24 uur per dag, zeven dagen per week het scheepvaartverkeer in goede banen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Per jaar komen zo’n 165.000 schepen langs Tiel. Het gaat daarbij om verkeer van Duitsland naar Amsterdam en Rotterdam en natuurlijk vice-versa. Vooral overdag is het een drukte van jewelste, waardoor er een team van drie man op de post nodig is. In de nachtelijke uren kan Rijkswaterstaat toe met een bemanning van twee personen. De medewerkers houden het scheepvaartverkeer op een aantal manieren in de gaten: via radar, met behulp van geautomatiseerde systemen en – gewoon op de ouderwetse manier – met een sterke verrekijker. De schepen die langskomen hebben hun komst, als het goed is, allemaal al van tevoren aangemeld. Er is dan ook op elk moment bekend welke schepen eraan komen en wat hun lading is. In veel gevallen gaat het om gevaarlijke stoffen, zoals chemicaliën, benzine en vloeibaar gas. Het is van belang te weten welke stoffen er vervoerd worden, mocht er een brand uitbreken. De verkeerspost kan in zo’n geval de brandweer van adequate gegevens voorzien, waardoor risico’s voor de spuitgasten en de omgeving tot een minimum worden beperkt. De laatste jaren is de computer een steeds belangrijker rol gaan spelen. Op iedere console staan twee pc-schermen, waarmee alle denkbare informatie kan worden opgevraagd. De verkeerspost heeft, samen met de vijf andere posten waarover Rijkswaterstaat beschikt, een eigen intranet. Dit extra communicatiekanaal wordt gebruikt voor het doorzenden van allerhande technische informatie, zoals waterhoogten, afwijkende stromingen, stremmingen in de waterwegen en dergelijke. De verkeersposten maken met succes gebruik van het zogeheten IVS, het Informatiesysteem Voor de Scheepvaart. De database achter dit systeem wordt gevuld door de schippers, die daarvoor steeds vaker gebruik maken van een laptop. Via een draagbare telefoon wordt een beschrijving van de lading op uniforme wijze doorgestuurd naar het IVS. Sporadisch komt het nog voor dat zo’n draadloze verbinding even gestoord is geweest en de gegevens dus niet compleet zijn doorgegeven. In dat geval zorgt de bemanning van de verkeerspost ervoor dat de gegevens alsnog worden ingevoerd. Op die manier kunnen de schepen op hun gehele reis over de Waal en/of het Amsterdam Rijnkanaal in de gaten worden gehouden. De schippers zijn blij met deze vorm van assistentie vanaf de wal. Op de Verkeerspost in Tiel staan dan ook enkele bekers te pronken, die men heeft gewonnen in de jaarlijkse verkiezing van ‘de verkeerspost van het jaar’. De prijzen - twee jaar geleden won Tiel de 1e prijs - worden toegekend door de gezamenlijke schippers.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in