Overslaan en naar de inhoud gaan

SaaS alleen voor kleine bedrijven?

Twee aankondigingen van SAP en Salesforce.com op het gebied van online software zwengelen de discussie aan of ‘software as a service’ (SaaS) werkelijk alleen iets voor kleine bedrijven is die zich geen zorgen maken over beveiliging en branchespecifieke functies.
SAP positioneert zijn nieuwe – alleen online te gebruiken – software Business ByDesign heel specifiek als de oplossing voor bedrijven met tussen de 100 en 500 medewerkers die volgens standaardprocessen werken.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Anderzijds roemt het bedrijf de besparingen, de flexibiliteit en het ‘drag-and-drop’-achtige implementatiegemak van de online software. “Waarom zouden de wat grotere bedrijven niet ook voor die lagere kosten en risico’s willen kiezen”, vraagt IT-goeroe Nicholas Carr zich af. Menig huidige gebruikers van SAP’s All-in-One, een voorgeconfigureerde versie van de grote suite van het bedrijf, zal ook oren hebben naar dergelijke voordelen. SAP meldde enkele dagen later echter nog eens expliciet dat ByDesign niet is bedoeld voor klanten met meer dan 500 medewerkers.
Oracle-topman Larry Ellison zei bij de presentatie van – wederom – goede kwartaalcijfers, voor zijn eigen bedrijf helemaal niets te zien in SAP’s benadering. “Om naar kleinere klanten te gaan, heb je een geheel nieuw product nodig, maar ook een nieuw ontwikkelteam en een nieuw verkoopkanaal en toch blijven implementaties relatief duur. Daar is dus geen winst te maken.” SAP denkt echter een deel van zijn Business One-verkoopkanaal te kunnen gebruiken en betoogt juist dat Business ByDesign veel goedkopere implementaties mogelijk maakt. Kannibalisme ligt dan dus op de loer. “On-demand is als een virus in een ‘on-premise’ softwarebedrijf”, zei een softwareanalist van Credit Suisse daarover.
De verbreding van Salesforce.com’s online CRM-aanbod tot een ontwikkelplatform (Force.com) waar bedrijven met steeds groter gemak eigen (combinaties van) applicaties met eigen interface kunnen bouwen, doet AMR-analist Bruce Richardson zich afvragen waar de grens ligt. In plaats van de marketingafdeling die vanwege het gemak de IT-afdeling omzeilt door voor Salesforce.com te kiezen, krijgt dat bedrijf steeds meer complete bedrijven mét IT-afdeling als klant, die ook bijvoorbeeld HRM-software willen. “Ik heb een gratis marketingadvies: noem het Workforce.”
Zie ook pagina’s 15 en 20

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in