Overslaan en naar de inhoud gaan

SaaS ligt gevestigde ­leveranciers zwaar op de maag

De uitrol van Business ByDesign, het bijna een jaar geleden aangekondigde SaaS-product van de softwareleverancier, werd dit voorjaar op een laag pitje gezet wegens ‘operationele problemen’.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

SAP’s ‘co-CEO’s’ Henning Kagermann en Leo Apotheker meldden vorige week tegenover de Wall Street Journal dat de uitrol van Business ByDesign niet vertraagd is vanwege technische problemen, maar gewoon omdat SAP nog aan het uitzoeken is hoe het bedrijf genoeg geld kan verdienen aan Business ByDesign-klanten. “Als je een start-up bent, kun je geld verbranden”, zei Kagermann – een luxe die niet is weggelegd voor een beursgenoteerd bedrijf dat tegenover investeerders de groeiverwachtingen moet blijven waarmaken waarop de beurskoers is gebaseerd. Het probleem zit hem vooral in de doelgroep van Business ByDesign: middelgrote bedrijven. Waar SAP tot dusver flink kon investeren in verkoopteams die lucratieve deals binnenhalen bij grote klanten, vergen middelgrote bedrijven een andere aanpak. SAP zoekt het bij het winstgevend maken van Business ByDesign in “het automatiseren van marketing-, verkoop- en ondersteuningsprocessen”. En als die noot eenmaal gekraakt is, gaat SAP er stevig tegenaan met zijn SaaS-aanbod, aldus Kagermann. In mei meldde Apotheker overigens nog dat er veel ‘engineering’ nodig is in de vorm van upgrades, patches en hostingconstructies, alvorens Business ByDesign efficiënt is in te zetten. Die verklaring maakt duidelijk dat de kosten voor SAP aanzienlijk zijn. Oracle heeft onder de hoede van Larry Ellison al geruime tijd de boot afgehouden waar het SaaS betreft. Ellison, een vroege investeerder in SaaS-bedrijven als NetSuite en Salesforce.com, ziet voor Oracle zelf eigenlijk niets in het model. “Je hebt te maken met aanzienlijke verkoopkosten, aanzienlijke implementatiekosten en een beperkte hoeveelheid geld die je kunt vragen.” Afgezien daarvan richt Oracle zich sowieso niet op het mkb. Eind augustus deed CEO Harry Debes van ERP-leverancier Lawson ook nog een duit in het zakje. Hij meldde tegenover ZDNet dat Lawson bezig was met het bouwen van een HRM-product op SaaS-basis. “Maar toen we het narekenden, realiseerden we ons dat het onze kop kon kosten. Het zou zeven tot tien jaar duren voor we er geld mee verdienden! Dat is onzin, dus we hebben onze plannen teruggedraaid.” Debes denkt dat de SaaS-hype over twee jaar verstomd zal zijn. De industrie heeft meer nodig dan één succesverhaal, doelend op Salesforce.com.De cijfers geven Ellison en Debes gelijk. NetSuite leed over 2007 een verlies van 23,9 miljoen dollar op een omzet van 108,5 miljoen. Salesforce.com maakte over zijn fiscaal jaar 2008 een winst van 18 miljoen dollar op een omzet van 749 miljoen; ook niet bepaald een riante marge. Maar Salesforce.com begint op stoom te komen. Het bedrijf is met zijn omzet virtueel (vier keer de omzet van het laatste kwartaal) de grens van één miljard gepasseerd. NetSuite groeide met 62 procent. Nieuwkomers als Workday winnen snel terrein. Analisten denken in tegenstelling tot Harry Debes van Lawson dat SaaS niet verdwijnt. De voordelen voor eindgebruikers zullen uiteindelijk zo doorslaggevend zijn dat er voldoende vraag naar zal zijn. Leveranciers die beschikken over veel SaaS-ervaring en – vooral – in staat zijn met schaalvergroting kostenvoordelen te behalen, zijn dan in het voordeel. De grote ERP-leveranciers zullen niet om SaaS heen kunnen, ook als dat hun marges verkleint. Voor Ellison/Oracle is er altijd nog een extra optie: NetSuite is grotendeels zijn eigendom en ook een bedrijf als Salesforce.com is voor de juiste prijs te koop.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in