Overslaan en naar de inhoud gaan

Salary Survey - Op fluweel: Martin Stam

MARTIN STAM werkt als senior consultant bij Tote-m business architects, een adviesbureau in customer management. “Ik werk bij klanten meestal aan het hele traject van het bepalen van de klantstrategie tot en met de verbetering van klantprocessen. Negen van de tien keer is daar het contactcenter van de klant bij betrokken. Mijn achtergrond ligt ook in de contactcenterwereld. Ik kom uit de telecom en was specialist in contactcentercentrales, e-mailresponseoplossingen en kennismanagementsystemen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

In de vijf jaar dat ik bij Tote-m werk, heb ik mij veel breder ontwikkeld en help ik klanten bij het definiëren van een strategie voor klantinteractie en de uitvoering daarvan.”
Tote-m is een klein bedrijf. Stam heeft 28 collega-consultants die hij allemaal kent. “Het is, ondanks de groei van de laatste jaren, nog steeds een overzichtelijk bedrijf. Het persoonlijke contact met alle collega’s is prettig. En je kunt hier ook goed je eigen plan trekken. Als je bijvoorbeeld uit de contactcenterhoek wilt en jezelf meer algemeen wilt ontplooien, dan kan dat.” Ook het feit dat het bureau onafhankelijk is, spreekt Stam aan. “We verkopen geen producten van bepaalde leveranciers, dus we kunnen onafhankelijk zijn in ons advies. Daardoor kun je out-of-the-box denken en bijvoorbeeld ook oplossingen bedenken waar geen IT-systeem voor nodig is.” Tot slot noemt Stam de ligging van het bedrijf, aan het IJ in Amsterdam. “Ik werk natuurlijk meestal bij klanten, maar het is absoluut prettig om hier te komen. Je doet de deur open en kijkt uit over het IJ.”
Een nadeel van een klein bedrijf is dat je veel zelf moet regelen, zegt Stam. “Dat vind ik wat minder leuk, alhoewel ik het wel heb leren waarderen. Als mijn computer niet meer werkt, dan moet ik zelf naar het bedrijf dat het IT-beheer voor ons doet. Ik werkte voorheen bij Getronics, daar leg je zoiets neer bij een stafafdeling. Maar hier doe je het zelf. We hebben bij Tote-m bijna geen overhead. Ik geloof dat we 0,8 fte hebben voor office management.” Wat Stam soms ook lastig vindt is dat hij op feestjes altijd moet uitleggen wat hij doet. “Customer management, dat zegt mensen natuurlijk niet zoveel. Als ik dan zeg dat het met contactcenters te maken heeft, dan krijg je natuurlijk de verhalen van mensen die zich storen aan die telemarketingtelefoontjes tijdens het eten. Ik probeer dan altijd uit te leggen dat dat maar een heel klein deel van de contactcentermarkt is.” Overigens weet zijn vriendin precies wat hij doet, want Tote-m organiseert regelmatig activiteiten waar ook de partners voor worden uitgenodigd. Stam vertrekt vlak na het interview naar Como, voor een weekend weg voor alle medewerkers met partner en kinderen. “Zo wordt het wat makkelijker om het overwerk aan mijn vriendin uit te leggen, omdat ze de mensen kent en weet wat het werk inhoudt.”marieke vosVeel persoonlijk
contact met collega’s

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in