Salesforce.com kiest voor ecosysteem
systeem leveren, staat dan ook hoog op de agenda.
AppExchange en het programmeerplatform Apex van Saleforce.com spelen in dat streven een centrale rol. AppExchange is een plek waar de aanvullende applicaties kunnen worden aangeboden, uitgeprobeerd. Inmiddels worden er 550 applicaties aangeboden, in functionaliteit variërend van onkostenregistratie tot groupware tot campagnemanagement.
Goed gedrag
Maar hoe zorg je ervoor dat al die applicaties geen afbreuk doen aan het ware ‘on demand’-karakter van de centrale CRM-diensten Salesforce.com? De Nederlander René Bonvanie, senior vice president voor AppExchange, vertrouwt vooral op de nieuwe Apex-programmeertaal die Salesforce heeft ontwikkeld.
“We hadden een manier nodig om mensen applicaties te laten schrijven die zich goed gedragen in een multi-tenant-omgeving [waarbij iedereen met gescheiden data op één applicatie-instantie werkt, red.].” Apex, een eigen mengeling van Java en SQL, zorgt daarvoor. “Als je een SQL-statement doet uitgaan naar deze omgeving zal het daardoor bijvoorbeeld niet uren kunnen duren om een respons te krijgen. Vier keer een sorteerroutine voor dezelfde taak uitvoeren, zal ook niet gaan. De prestaties worden altijd geoptimaliseerd. Java zelf is een prachttaal om programmeerlogica in neer te zetten, maar het weet zich niet goed raad met databases. Wij hebben Java en SQL zo vermengd dat dat probleem is ondervangen.”
De Apex-taal heeft ingebouwde controles, die waarschuwen voor een eventuele inefficiënte aanpak. Ook certificeert Salesforce.com de applicaties die via AppExchange worden aangeboden. De centrale infrastructuur waarop de applicaties draaien, moet geen last hebben van slecht programmeerwerk.
Slechte code
Als Apex wordt gebruikt om aanvullende applicaties voor eigen gebruik op eigen servers te draaien, is er niet zo snel een probleem, zegt, Bonvanie. “Maar als mensen slechte code aanbieden via AppExchange, zeggen we ze dat dat zo niet gaat. We leggen uit hoe het anders kan en we hebben natuurlijk handleidingen. Maar stel dat ze de aanvankelijke tien rows gegevens in de datatabel vervangen door een miljoen. Dan zijn er mechanismen die ervoor zorgen dat de prestaties in onze multitenant-omgeving niet gedwarsboomd worden, zodat je er alleen zelf last van hebt. We moeten onze infrastructuur beschermen.”
Of Salesforce.com zich voor de eigen ontwikkeling blijft beperken tot de central CRM-applicaties, kan Bonvanie niet zeggen. “We hebben laten zie dat we voorbij CRM kunnen komen.” Inmiddels heeft het bedrijf wel een nieuwe Wealth Management-oplossing neergezet voor zakenbank Merril Lynch, voor 25.000 eindgebruikers. “Dat is dus al geen klassieke CRM-applicatie meer. Maar momenteel zijn we vooral gericht op het uitbouwen van het ecosysteem; dat zou op geen enkele andere manier zo snel kunnen groeien.”
Dat laatste kan ook door de tussenpersoonfunctie te vervolmaken. Vanaf eind dit jaar neemt Salesforce de rechtstreekse verkoop van applicaties van derden voor zijn rekening – tegen een vergoeding van 20 procent van de prijs. En zonodig kunnen de softwarebouwers een beroep doen op de marketingprogramma’s van Salesforce.com, die 10 of 25 procent van de verkoopprijs kosten. “Dus voor maximaal 45 procent van hun omzet hoeven ze alleen nog maar software te ontwikkelen!”