Overslaan en naar de inhoud gaan

SAS zoekt verbreding in milieu

SAS, de leverancier van analytische software, heeft de milieumarkt ontdekt. In het Wembley Stadion in Londen werd het pakket SAS for Sustainability Management onthuld. Maar bestaat er wel zoiets als groene business intelligence?
De combinatie van het broeikaseffect, het gebruik van schaarse energiebronnen, ethisch inkoopbeleid en strengere regelgeving stellen organisaties doorgaans voor een lastige uitdaging.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Milieutechnisch presteren en investeren in groene technologie lijken haaks te staan op het realiseren van winstcijfers. Toch staat nu al vast dat ondernemingen straks niet alleen zullen worden gecontroleerd op de juistheid van hun omzetcijfers, maar ook op het proces van duurzaam ondernemen.
“Als je investeert in een groene strategie, wil je weten wat voor resultaten je hebt geboekt, en tot dusver was er geen software beschikbaar die de hiervoor vereiste informatie uit diverse bronnen kon verzamelen en kon omzetten in inzichtelijke cijfers,” aldus Mark Raskino van Gartner.
Volgens marketingmanager Alyssa Farrell van SAS gebruiken bedrijven nu nog vaak simpele middelen als rekenbladen om de duurzaamheid van hun onderneming in kaart te brengen. Cisco Systems berekende de emissie-uitstoot van zijn vestigingen tot voor kort gewoon in Microsoft Excel. Inmiddels is Cisco het eerste bedrijf dat SAS for Sustainability Management gebruikt voor zijn milieuanalyses. Laura Ipsen, voorzitter van Cisco’s EcoBoard, zegt dat het programma het bedrijf beter in staat stelt om te voorspellen wat de impact van bepaalde milieubeslissingen is.
SAS for Sustainability Management is gebaseerd op het SAS Enterprise Intelligence Platform en rapporteert over zogenoemde Triple Bottom Line-indicatoren binnen de onderneming. De software sluit aan bij de richtlijnen van het zogenoemde Global Reporting Initiative, een al tien jaar oude organisatie die het gebruik van duurzaamheidverslaglegging door de financiële wereld wil bevorderen. Vandaar dat de indicatoren op sociaal, economisch en ecologisch gebied sterk resultaatgeoriënteerd zijn. De software kan op grond hiervan snel nieuwe strategieën valideren en scenario’s voor verbeteringen doorrekenen. “Het is eigenlijk een soort scorebord”, vertelde SAS-topman Jim Goodnight op het Premier Business Leadership Series-congres. “Je ziet meteen wat je sterke en zwakke punten zijn.”
Of er veel vraag zal zijn naar de milieurapportage van SAS kan topman Goodnight moeilijk voorspellen, zo moest hij desgevraagd toegeven. “Dat hangt van de regelgeving af, maar vooral ook van de bereidheid van bedrijven om er energie in te stoppen. Wij doen dat in elk geval wel. We drukken geen handleidingen meer op papier, we zetten al onze software online en verkopen ze niet meer in verpakkingen.”
Goodnight erkent dat de software geen kant-en-klare oplossing is. Het moeilijkste wordt volgens hem het vergaren van de gegevens. “Dat hebben we zelf ook moeten ervaren. Wij hebben alleen al vierhonderd kantoren, dan wordt het al gauw lastig om daarvan het energieverbruik te bepalen.”
SAS is overigens niet de enige speler op deze markt. Ook SAP levert software waarmee emissieanalyses mogelijk zijn en ook een aantal kleinere bedrijven zijn op dit gebied actief. Maar veel aanbod is er nog niet, en van die voorsprong hoopt het te profiteren. Gartners Raskino ziet er vooralsnog wel brood in: “Een ecologisch verantwoorde strategie wordt voor de meeste bedrijven een noodzaak; of je nu wel of niet gelooft in de theorieën over het broeikaseffect.”

Innovatie door acquisities
SAS for Sustainability Management is maar een van de vele verticale producten van SAS. Het bedrijf levert ook rapportagesoftware voor fraudedetectie, het MKB en de retailmarkt. Volgens Goodnight wil SAS het softwareaanbod verder uitbreiden via acquisities, waarvan er alleen al dit jaar vier zijn voorzien. In maart werd bijvoorbeeld Teragram overgenomen, een bedrijf dat gespecialiseerd is in linguïstische technologie. “Bij acquisities staat innovatie voorop, niet het vergroten van het marktaandeel. Als je wilt doordringen tot verticale markten, heb je specialisten nodig; die zul je extern moeten aantrekken.”
SAS is nog een van de weinige business intelligence-bedrijven die zelfstandig zijn gebleven. Concurrenten als Micro Strategy en Information Builders zijn inmiddels overgenomen en moeten volgens Goodnight iedere drie maanden aan hun aandeelhouders rapporteren. “Wij hebben tenminste de vrijheid om te doen wat we willen. Ik pieker er dan ook niet over om het bedrijf te verkopen, nou ja, tenzij er iets van 20 miljard dollar op tafel komt te liggen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in